به گزارش دفاع پرس از خوزستان، سرلشکر دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار داشت: فرهنگ یک امر میراثی است که اگر خواهان حفظ این میراث هستیم باید مرتب در حال بازتولید باشیم؛ چرا که انتقال فرهنگ بدون باز تولید امکان پذیر نیست و خروجی آن یک چیز سوری و ظاهری خواهد بود.
وی به معنای بازتولید اشاره کرد و گفت: بازتولید یعنی تولید فرهنگ؛ تولید فرهنگی که در امتداد و مسیر هویت و ارزش ها قرار داشته باشد و به اندازهی خود دارای زحمت فراوانی است که در این ارتباط میتوان به فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: چگونه فرهنگ دفاع مقدس در صحنهی جهاد شکل گرفت؟ سوالی است که باید بدان پاسخ داده شود، دفاع مقدس عرصهای بود که زمان و هزینه ای خاصی برای آن صرف شد که نتیجه ی آن تولید فرهنگ دفاع مقدس بود که به آن تولید اولیه فرهنگ میگوییم.
رضایی در ادامه گفت: اگر خواهان انتقال تولید فرهنگ دفاع مقدس به نسل های آینده هستیم نباید تنها اکتفا به انتقال ظاهری این فرهنگ داشته باشیم چرا که این فرهنگ باید در هر نسلی بازتولید شود، که لازمه این امر وجود کارگاههای آموزشی است.
وی در ادامه به جایگاه باز تولید فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: منظور از کارگاه تنها منبر و رسانه نیست بلکه کارگاه واقعی قدم گذاشتن بر روی جای پای شهدا و پیروی از راه حقیقی آنان است که انسانها را دعوت میکنند تا سیر و سلوک حقیقی را عملا نظارهگر باشند که در این عرصه یادمانهای دفاع مقدس درحقیقت کارگاه بازتولید فرهنگ جهاد و دفاع مقدس محسوب میشوند که زائران با قدم گذاشتن بر روی قدمگاه شهدا از مسیرهایی که آنان رفتند با حضور و درک احساس در آن صحنهها شاهد باز تولید فرهنگ خواهند بود که این درک احساس در یادمانهای دفاع مقدس نسبت به مراکز استانها و یا در سر کلاس درس امکان پذیرتر خواهد بود.
رضایی خاطرنشان کرد: حرکت راهیان نور نسبت به سایر برنامههای فرهنگی از برجستگی بسیار بالایی برخوردار است چراکه برجستگیهای یادمان های دفاع مقدس در فرآیند تولید فرهنگی و حفظ روحیات دفاع مقدسی نقش مهمی را ایفا میکنند و میتوان گفت این فرهنگ یکی از اقدامات ناب و از جمله ابتکارات و نوآوریهای مهم در حوزه فرهنگ جمهوری اسلامی محسوب میشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش رسانه در ترویج تفکر و فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با اینکه ما فکر میکنیم از جنگ هشت سال دفاع مقدس همه ی مردم آگاهی دارند ولی طی بررسیهای صورت گرفته از جمعیت کشورمان درمی یابیم که از هر۱۰ نفر تنها ۲ نفر اطلاع از تحولات مربوط به جنگ ایران و عراق دارند که در این عرصه رسانه نقش مهمی را ایفا میکند بخصوص رسانه هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت میکنند از جایگاه موثری در تبیین این فرهنگ برخوردار هستند که در ارتباط با فرهنگ دفاع مقدس رسانهها می توانند این نقش تبلیغی را بهتر ایفا کنند.
رضایی یادآورشد: انقلابی بودن دو زادگاه دارد، یکی انقلاب اسلامی و دیگری دفاع مقدس؛ زادگاه انقلابیگری این دو حادثه تلقی میشود، انقلابی بودن از دل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیرون آمده به همین دلیل بسیجیان و پاسداران ما انقلابی بوده و چون لباس نظامی بر تن میکردند و مردم این قشر از جامعه را با سایر درجه داران دیگر کشورها یکی می کنند، و این درحالیست که سپاه و بسیج یک نهضت انقلابی بوده و یادمان های دفاع مقدس بهترین مکان برای تبلیغ انقلابی بودن است و میتوان یادمانهای دفاع مقدس را مکتبی برای تربیت نیروهای انقلابی تبدیل کرد.