به
گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «احمد رضا پوردستان» جانشین فرمانده کل ارتش در یک گفتوگوی مفصل با روابط عمومی ارتش، مسائل مربوط به معیشت کارکنان ارتش و برنامههای آینده آجا جهت بهبود وضعیت معیشت کارکنان ارتش را تبیین کرد.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان
به پیشنهاد فرمانده کل ارتش و نظر به تعهّد، تجربه و شایستگی، شما را به سمت جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم.
ارتقای آمادگیهای اطلاعاتی و عملیاتی آجا و رفع معضلات معیشت کارکنان در چارچوب تدابیر فرمانده کل، مورد انتظار است.
از تلاشهای امیر سرتیپ موسوی در مدت تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی میکنم.
توفیقات همگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
سیّد علی خامنهای
۲۹ آبان ۱۳۹۵
متن فوق حکم انتصاب امیر سرتیپ پوردستان به جانشینی فرماندهی کل ارتش است که از سوی رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا به امیر پوردستان اعطا شده و در آن به صورت مشخص و صریح به رفع معضلات معیشت کارکنان ارتش به عنوان یکی از انتظارات رهبری از امیر پوردستان اشاره شده است. مسئولیتی سنگین و مورد انتظار کارکنان آجا که بستر گفتوگویی صریح و بی پرده را با جانشین فرمانده کل ارتش فراهم نمود.
در این گفتوگوی سه ساعته امیر سرتیپ پوردستان به صورت کاملا صریح و روشن به مشکلات و مسائل موجود در زمینه معضلات معیشتی کارکنان ارتش، کم کاریهایی که تاکنون در این زمینه اتفاق افتاده، راهکارهای برون رفت از این مشکلات و برنامههایی که در این زمینه مد نظر دارد پرداخت.
گفتوگویی که ما را نسبت به بهبود وضعیت معیشت کارکنان ارتش امیدوار کرد. البته این امیدواری همت مضاعف مسئولان و فرماندهان آجا و کمک و یاری دولتمردان را میطلبد.
- ضمن تشکر از وقتی که در اختیار روابط عمومی گذاشتید در ابتدا اگر مطلبی هست بفرمایید تا ان شاء الله سوالاتی را خدمتتان مطرح کنیم.
در ابتدا خیر مقدم عرض میکنم خدمت هیأت میهمان از روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران. همچنین از تلاشهای مومنانه شما برای ترسیم و به تصویر کشیدن رشادتهای ارتش قهرمان صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم.
در ابتدا لازم است به توانمندیهای ارتش ولایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کنم که بخشی از آنها در رزمایشهای انجام شده به تبلور رسیده است.
در سال 1395، ارتش رزمایشهای متعددی برگزار کرد که با رزمایش نیروی هوایی آغاز و با رزمایش ولایت 95 نیروی دریایی به اتمام رسید. البته چندین رزمایش تخصصی نیز مثل رزمایش سایبری در روزهای پایانی سال 95 انجام شد و ما خودمان را برای رزمایشهای سال 96 آماده میکنیم.
این قبیل اقدامات گوشهای از رشادتها، فداکاریها و اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران است که توسط شما همکاران عزیز روابط عمومی به سمع و نظر ملت شریف ایران رسیده و خواهد رسید و قطعاً مردم ما نیز با شنیدن چنین اخباری از عظمت ارتش خود شاد و امیدوار خواهند شد.
البته ناگفته نماند در سال 1395 نحوه اطلاع رسانی، پوشش اخبار و به تصویر کشیدن فعالیتها و اقدامات ارتش با برنامه مشخص و مدونی صورت گرفت بطوری که تصاویر و برنامههای تدارک دیده شده نشان میداد واقعاً یک سرمایهگذاری عظیم روی مباحث اطلاعرسانی و نمایش اقتدار ارتش صورت گرفته که نشان از زحمات مدبرانه سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و در رأس آن ریاست محترم سازمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم دارد که به حق وجود ایشان نعمتی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران میباشد.
با مخابره این تصاویر در سطح جهان علاوه بر خوشحالی ملت، ترس بزرگی نیز در دل دشمنان ما پدید آمد که چنین نیروی قدرتمندی در نظام جمهوری اسلامی ایران، انگشت روی ماشه است و میتواند وظیفه خود را به نحو احسنت انجام بدهد.
امیر ضمن تشکر از توضیح ابتداییتان باید عرض کنیم عمده سوالاتی که ما از خدمت شما داریم، در خصوص معیشت کارکنان ارتش میباشد که در حکم حضرت آقا به جنابعالی نیز بر آن تأکید شده است. همچنین چند مورد سوال نیز از دل پیام مخاطبان، نظرات و بازخوردهایی که به ما منتقل شده است از حضرتعالی میپرسیم.
به عنوان سوال نخست، معیشت از منظر حضرتعالی چه مولفههایی دارد؟
بله همانطور که شما مطرح کردید در حکم حضرت آقا به بنده به مسئله معیشت اشاره ویژه شده است. به نظر من یک فرد نظامی که مسئولیت سنگین دفاع از امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور را بر عهده دارد نباید از نظر معیشت مشکلی داشته باشد لذا این فرد جز انجام وظیفه خود نباید دغدغه دیگری داشته باشد. در واقع دغدغه یک نظامی فقط باید انجام وظیفه خود به نحو صحیح و درست باشد. لذا ما به عنوان خادمان این افراد نظامی و ارتشی باید تلاش کنیم دغدغههای دیگر را از او بگیریم. در همین رابطه آقا امیرالمومنین(ع) میفرمایند «ارتش و نیروهای مسلح به فرمان خداوند دژ و قلعههای مستحکم یک ملت هستند.» لذا باید به این فرد نظامی رسیدگی شود. سعدی هم شعری با همین مضمون دارد که میفرماید «سپاهی در آسودگی خوش بدار/ که در حالت سختی آید به کار».
معیشت مولفههای زیادی دارد و اگر چند مولفه در کنار هم قرار گیرند معیشت را شکل میدهند. مولفههای اصلی آن، شامل حقوق و مزایا، مسکن سازمانی، مسکن شخصی، خدمات بیمهای، خدمات درمانی و خدمات تفریحی و رفاهی است که در کنار یکدیگر معیشت را شکل میدهند و سبب میشوند مسئولین بتوانند یک رفاه نسبی برای کارکنان خود به وجود بیاورند.
- با توجه به تعریفی که از معیشت ارائه فرمودید چه چشماندازی را برای کارکنان در این بحث متصور هستید؟
آنچه مد نظر بنده بوده این است که به نقطه و جایگاهی برسیم که بتوانیم دغدغه را از فرد نظامی بگیریم و او به هیچ مسئلهای جز انجام مسئولیت خود، آن هم به نحو صحیح فکر نکند. از طرفی هنگامی که به داشتههای خود نیز نگاه میکنیم، درمییابیم که بحمدالله در ارتش جمهوری اسلامی ایران ظرفیتهای زیادی وجود دارد که اگر آنها را به فعل در بیاوریم، خیلی راحت میتوانیم به رفع برخی دغدغههای کارکنان بپردازیم.
یکی از مولفههای اصلی که در این زمینه میتواند اثرگذار باشد، بنیاد تعاون ارتش است لذا یکی از عمده تلاشهای بنده در این خصوص فعال کردن بتاجا میباشد. در این خصوص تلاشهای بسیاری صورت گرفته و در شروع کارم در سمت جانشینی فرماندهی کل ارتش، شورای عالی معیشت در ارتش را تشکیل دادیم و تلاش کردیم در این شورا ابتدا آسیب شناسی کنیم و پس از پیدا کردن نقاط ضعف، برای برطرف کردن آنها راهکارهای برونرفت از این مشکلات را تعریف نماییم.
در این رابطه در جلسه شورای عالی معیشت ارتش، موضوعات و مشکلات را بیپرده و عریان مطرح کرده و تمام تلاشمان این است شرایط به نسبت مناسب اقتصادی را برای کارکنان فراهم نماییم.
- امیر! به بتاجا اشاره کردید. همانطوری که میدانید بتاجا به نوعی مسئول رفع بعضی از مشکلات معیشتی کارکنان از جمله مسکن یا توانمندسازی پرسنل جهت رفع مشکلات معیشتیشان است. جنابعالی برای کارآمدتر کردن بنیاد تعاون ارتش برای حل مشکلات معیشتی کارکنان چه برنامههایی را مد نظر دارید؟
زمانی که مدیرعامل جدید بتاجا معرفی شد بنده که فرمانده نیروی زمینی ارتش بودم، نزد مدیرعامل منتخب رفتم و گفتم آمدهام دست کمک و یاری به هم بدهیم تا از ظرفیتهای بسیاری که در مجموعه ارتش و به ویژه نیروی زمینی وجود دارد استفاده کرده و مشکلات معیشتی کارکنان را کم کنیم.
همچنین بعد از انتصاب در سمت جانشینی فرمانده کل ارتش مذاکراتی با رئیس هیأت مدیره بتاجا انجام شد تا وی نیز پای کار بیاید. فرماندهان محترم نیروها نیز ملزم شدند نفرات و نمایندگان خود را برای شرکت در جلسات هیأت مدیره بتاجا معرفی کنند. علاوه بر این از بنیاد تعاون هم برای شرکت و حضور موثر در جلسات شورای عالی معیشت دعوت بعمل آمد. این از ابتدای کار. در ادامه ما متوجه شدیم که کارهای تعطیل شده و خوابیده بسیاری در پروژههای چیتگر، شهید بهشتی و شهید کشوری وجود دارد که پس از بازدیدهای میدانی از این پروژهها، مشکلات آنها احصا شد و راهکارهایی برای تولید ثروت و حل این مشکل پیشبینی گردید. در همین راستا ظرف این مدت کوتاه دو جلسه شخصا با وزیر مسکن و شهرسازی در این رابطه داشتم و چندین نوبت نیز با معاونان ابشان جلساتی برای حل مشکلات مناطق نام برده برگزار کردیم. علاوه بر این با نفرات بتاجا نیز برای سامان یافتن هرچه سریعتر امور جلساتی برگزار کردیم. لذا امروز احساس میشود کارها در مدار خودش در حال حرکت است و چشم انداز این مسیر را بسیار روشن میبینم چرا که در حال حاضر منابعی پیشبینی شده است که از طریق آنها میتوان تولید ثروت کرد و پروژههای مسکونی در حال اجرا و راکد بتاجا را پشتیبانی نمود.
- مواردی که از آن صحبت شد در بلندمدت اثرگذار و کارساز خواهد بود اما برای برطرف کردن دغدغههای معیشتی کارکنان به صورت کوتاه مدت و فوری چه برنامههایی در دست اجرا دارید؟
اقدامات و برنامهها برای بهبود معیشت کارکنان ارتش به چند دسته کوتاه مدت یک تا پنج ساله و اقدامات بلندمدت پنج تا 10 ساله تقسیم بندی شده است.
اولین و فوریترین مسئلهای که میتوان برای حل مشکلات معیشتی کارکنان به آن توجه کرد، مسئله حقوق و مزایاست. در این خصوص طی چند ماه گذشته چندین جلسه پیرامون این موضوع تشکیل شده که با ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این خصوص جلسات مشترکی برگزار کردهایم. در این رابطه انصافا بعد از انتصاب سردار سرلشکر باقری به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، ایشان اهتمام ویژهای به بحث حقوق و مزایا کارکنان داشتند که ترمیم اولیه در این خصوص در بهمن ماه انجام شد و ان شاءالله ترمیم ثانویه نیز در سال جاری انجام خواهد شد.
در عین حال ما همچنان پیگیر موضوع هستیم و علاوه بر این مطالبات، به دنبال اخذ منابع و راهکارهای دیگر جهت رساندن حقوق به جایگاه واقعی که بتواند پاسخگوی نیاز باشد، هستیم.
در گام بعدی، انجام تعهدات در دستور کار قرار گرفت. جمعیتی بسیاری از کارکنان ما در پروژههای چیتگر، شهید بهشتی و شهید کشوری سالهاست که دارایی خود را سرمایه گذاری کردهاند و متأسفانه به نتیجه لازم نرسیدهاند. در این زمینه سعی شده است با اقدامات صورت گرفته، این پروژهها از حالت سکون خارج شود. به عنوان مثال پروژه چیتگر ارتش به قدری سرمایه و ظرفیت بالقوه دارد که پس از آماده شدن این قابلیت را دارد که بخش عظیمی از سایر پروژههای ارتش را پشتیبانی کند. امروز، بحمدالله پیشرفت در این پروژهها و اقدامات عمرانی به وضوح قابل دیدن است.
در کنار این موضوعات بخش زیادی از قراردادهای بلاتکلیف، تکلیفشان روشن شد و این مسئله نیز یکی از امور زودبازده دیگر محسوب میشود. طبق بررسیهای صورت گرفته در مقطع کنونی چند صد میلیارد تومان پول ارتش نزد پیمانکاران است که اگر این مبالغ استحصال شود، وضعیت معیشتی کارکنان ارتش بهبود مییابد.
یکی دیگر از اقدامات زودبازده برای بهبود وضعیت معیشت کارکنان حمایت از تعاونیهای مسکن است که با توجه به اینکه در ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد 96 تعاونی فعال داریم باید به وضعیت آنها رسیدگی شود. بسیاری از این تعاونیها مشکل مالی، حقوقی و عدم مجوزهای مسکن و شهرسازی دارند که همه این مشکلات در جلسات جداگانهای با وزیر محترم مسکن و شهرسازی، امیر فرماندهی کل ارتش و مدیران تعاونیها مورد بررسی قرار گرفت.
علاوه بر این، موضوع دیگری که در حال حاضر به جد پیگیر آن هستیم، موضوع مسکن مهر برای کارکنان ارتش است که ظرفیت بسیار خوبی در این خصوص نیز در کشور وجود دارد و میتوان از آن بهره گرفت. در حال حاضر هزاران واحد بلاتکلیف مسکن مهر در کشور وجود دارد که قرار است برای در نظر گرفتن بخش عمدهای از این واحدها به کارکنان ارتش با وزارت مسکن و شهرسازی مذاکره کنیم.
البته ناگفته نماند در طول این مدت، حمایتها و پشتیبانیهای وزیر راه و شهرسازی از پروژههای ارتش ستودنی بوده است به نحوی که به عنوان مثال پس از 6 سال راکد و مسکوت بودن عملیات اجرایی پادگان 06 به علت برخی مشکلات مهندسی و اجرایی و عدم مجوزهای مسکن و شهرسازی که امکان اقدام لازم برای ساخت و ساز و فروش قسمتهایی از این پادگان وجود نداشت با همت شخص دکتر آخوندی وزیر محترم مسکن و شهرسازی، این مجوزها از کمیسیون ماده 5 برای برطرف کردن موانع پیش رو صادر شد.
یکی دیگر از درخواستهای ما از وزیر راه و شهرسازی گرفتن مسکن مهر برای کارکنان ارتش بود که این موضوع نیز با وجود نبود بودجه در ارتش مورد موافقت وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و مقرر شد که اعتبارات مسکن مهر ارتشیان به صورت اقساطی پرداخت شود. در همین راستا نیز قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی جلسات متعددی با معاون مهندسی ارتش داشته و در همین فاصله بیش از هزار واحد مسکن مهر به کارکنان تحویل داده شده است.
- در خصوص آخرین پیگیریها برای استفاده از اراضی ارتش و تبدیل آن به آنچه باعث رفع مشکلات کارکنان ارتش بشود، چه برنامهها و اقداماتی انجام شده است؟
در این خصوص اقدامات موثر و خوبی صورت گرفته است. زمینهای زیادی در تهران، تبریز، اردبیل، زاهدان و اهواز به حدود 20 هزار نفر از کارکنان ارتش واگذار شده که البته آنها را صاحب خانه نکرد. در ملاقاتی که توفیق دیدار با فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری را داشتم ضمن تشکر از ایشان خدمتشان عرض کردم که کارکنان ارتش پس از خریداری زمین توانایی مالی برای ساخت واحد را ندارند و صاحب خانه نمیشوند در آن جلسه مقرر شد طبق فرمایش حضرت آقا بنیاد تعاون این پشتیبانی را صورت دهد تا با ایجاد توانمندی در خود، اقدامات موثری را با همکاری تعاونیهای مسکن نیروها انجام بدهد و من به جد پیگیر آن هستم.
مطلب دیگری که در این زمینه وجود دارد، مسئله آزاد سازی اراضی متعلق به ارتش و استفاده بهینه از آنها میباشد. در مسئله آزادسازی اراضی مشکلات بسیاری وجود دارد که خوب است کارکنان عزیز آجا نیز در جریان باشند. یکی از اهدافی که ما داریم این است که از خام فروشی پادگانها پرهیز کنیم برای مثال اگر در خصوص پادگان 06 اقدام مشابه خام فروشی مانند پادگان قلعهمرغی صورت میگرفت ضرر میکردیم. کل عایده پادگان قلعه مرغی برای ارتش در حدود 400 میلیارد تومان بود در حالی که اگر ما کاربری این زمین را مشخص میکردیم و در آن ساخت و ساز صورت میدادیم نزدیک به چندین برابر آن مبلغ میتوانستیم آورده برای ارتش به ارمغان بیاوریم.
برای ساخت و ساز چنین بناهایی موانع بسیار زیادی بر سر راه ما قرار دارد که هر دستگاهی اعم از محیط زیست، میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و حتی شهرداری هر کدام ایرادات و موانعی در مسیر ما ایجاد میکنند. بعنوان مثال اخیراً در خصوص پادگان ارومیه عنوان شد که این پادگان میراث فرهنگی محسوب میشود. یا در خصوص پادگان خرم آباد چندین سال است که میراث فرهنگی به دلیل حفظ چند اصطبل قدیمی مربوط به زمان پهلوی دوم برای ما مشکل درست کرده است.
یکی از ظرفیتهای بالقوهای که ما میتوانیم به کمک ارتش بیاوریم استفاده از همین منابع بالقوه اراضی ارتش است که امیدواریم با دستیابی به ادبیات مشترکی که در ارتش و ادارات به آن رسیدهایم مشکلات اراضی هرچه زودتر حل شود.
در این زمینه به امید خدا در سال 96 مشکل پادگان 06 حل خواهد شد و بخشی از منابع آن در خدمت معیشت کارکنان قرار میگیرد و بخش دیگر آن نیز برای افزایش قدرت وام دهی به بانک حکمت ایرانیان سوق داده میشود تا این بانک بتواند از این پس به جای اعطای وامهای دو سه میلیون تومانی وامهای 30 تا 100 میلیون تومانی به کارکنان ارتش بدهد.
درباره وضعیت بانک حکمت ایرانیان بفرمایید. کارکنان ارتش از نحوه خدماترسانی این بانک رضایتمندی دارند؟
در حوزه بانک حکمت باید گفت بانکی میتواند حرف برای گفتن داشته باشد و اظهار وجود کند که سرمایه لازم را داشته باشد درحالی که سرمایه بانک حکمت بسیار ناچیز است. در واقع تمام موارد اعم از پرداخت حقوق و مزایا، منابع ناشی از فروش اراضی و غیره همه باید به بانک حکمت بیاید تا گردش پول در این بانک ارتقا یابد. در کنار این مسئله باید از بانک نیز مطالبه شود.
بانک حکمت ایرانیان در حال حاضر تمام تلاش خود را در راستای ارتقای خدمات بانکی و افزایش خدمت به کارکنان ارتش به کار بسته است و در این راستا به توفیقات خوبی نیز دست پیدا کرده است.
یکی از طرحهایی که در بانک حکمت ایرانیان بنا به اجرای آن داریم، توزیع کارتهای اعتباری به جای سبد کالاست که هر ماه یا هر سه ماه مبلغی در این کارتهای اعتباری شارژ شود تا کارکنان آنچه که مورد نیازشان است را از فروشگاهها خریداری کنند نه اینکه نوع خاصی از جنس به آنها تحمیل شود.
- یکی از موارد مربوط به این بانک این است که بانک حکمت ایرانیان توان بازپسگیری 500 میلیارد تومان سپرده سرمایه گذاری کارکنان ارتش از بانک سپه را ندارد تا این بودجه به منابع جاری ارتش تزریق شود، علت این مسئله چیست؟
اینجا یک خلأ قانونی وجود دارد. بر اساس قانون، بانک عامل نیروهای مسلح، بانک سپه است اما این وحی مُنزل نیست و با پیگیری خیلی از مسائل را میتوان حل کرد. اما این پیگیریها باید همه جانبه باشد.
در ملاقات اخیری نیز که با جناب آقای دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتم با طرح مسائل اخیر ارتش، بودجه و اعتبارات خوبی به ارتش اختصاص پیدا کرد.
- یکی از سوالات و دغدغههای کارکنان ارتش مقایسه حقوق و مزایای خود با کارکنان سایر نهادها و دستگاههای دولتی است. در اینباره توضیح بفرمایید
تا حدود چهار سال گذشته، کارکنان نیروهای مسلح بر اساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق، حقوق و مزایای خود را دریافت میکردند اما در چند سال گذشته قانون خدمات کشوری مصوب شده که بر مبنای آن حقوق کارکنان بازتعریف شده است. مبنای حقوقی در این مدل بر اساس سنوات خدمتی، مدرک تحصیلی، منطقه انجام وظیفه و جایگاه نفر است و تفاوتی ندارد که نفر در ارتش باشد یا سازمان دیگری. بر مبنای قانون خدمات کشوری یک درجه دار ارتش در پایگاه نظامی با مشابه خود یک حقوق را دریافت میکنند اما سازمانها با انجام برخی اقدامات به حقوق کارکنانشان کمک میکنند. برای مثال سرمایهگذاری برای کارکنان در شرکتهایی که خود سازمانها متولی آن هستند یکی از این اقدامات است که از سود این سرمایهگذاری مبلغی به حقوق فرد اضافه میکنند.
یکی دیگر از اقداماتی که در ارتشهای جهان صورت میگیرد، خدمات بیمهای و پرداخت حقوق دوم است که ماهانه مبلغ ناچیزی از حقوق نفر برداشت میشود و وقتی خدمت مقرری نفر به پایان رسید، هم حقوق بازنشستگی را دریافت میکند و هم فیش دوم برای فرد صادر میشود. بیمه صبا این طرح را در دست اجرا داشت ولی به این علت که این طرح پشتیبانی و حمایت نشد به نتیجه لازم نرسید در حالی که دیگر نیروهای مسلح با چنین اقداماتی خدمات خاصی را به کارکنان خود میدهند و لذا تصور میشود که حقوق کارکنان در دیگر نیروهای مسلح بیشتر از ارتش است.
در این رابطه لازم است یک سامانه اقتصادی کارآمد در کنار ارتش قرار گیرد تا بتواند مشکلات معیشتی کارکنان را برطرف کند که این سیستم کارآمد تاکنون وجود نداشته و از آنچه که وجود داشته نیز هیچگونه حمایت و پشتیبانی نشده است. در این رابطه کمیتهای در مرکز مطالعات راهبردی ارتش به نام کمیته ارتقای معیشت تشکیل شده و تمامی صاحبنظران ارتش و بیرون از آجا در این کمیته حضور دارند تا ضمن توسعه و تسریع در نتیجه بخشی اهداف کوتاه مدت در ارتش، اهداف بلندمدت را برای ارتش ترسیم کنند و این بدین معناست که ما هم در مسیر علمی و هم تجربی برای بهبود شرایط، در حال گام برداشتن هستیم.
- امیر به سیستم اقتصادی کارآمد اشاره کردید. لطفا در این رابطه توضیح بیشتری بدهید؟
بر اساس اصل 147 قانون اساسی، ارتش باید در زمان صلح در حوزه عمرانی به دولت کمک کند و به معیشت کارکنان خود نیز از این طریق بپردازد. این مسیر یکی از راههای استحصال ثروت است که من خود نیز به آن معتقدم و حتی چندین پروژه در حوزه مهندسی برای اجرا توسط ارتش و نیروی زمینی اخذ شده است.
در این زمینه قرارگاهی در ارتش به نام قرارگاه بازسازی(قرب) وجود دارد که بنده نگاه ویژهای به آن دارم تا با توجه و سرمایهگذاری لازم، این قرارگاه بتواند در شأن نام ارتش وارد عرصه مهندسی و اقتصادی کشور بشود تا علاوه برمحرومیت زدایی وضعیت معیشتی کارکنان را نیز بهبود ببخشد. در اولین قدم ما با سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه هماهنگ کردیم و کادر ستادی قرارگاه قرب را به بازدید از دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم بردیم. در جریان این بازدید بود که مقرر شد با تنظیم تفاهمنامهای، برخی از پروژههای قرارگاه خاتم را ارتش انجام بدهد. ضمن اینکه جلسهای نیز در این زمینه با برخی از نمایندگان مجلس داشتیم.
در این رابطه نخستین اقدام قرارگاه قرب ارتش این است که پادگانسازی کند. در حال حاضر نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران سازههای فراوانی دارد که باید ساخته شود. همچنین نیروی زمینی ارتش باید حداقل 12 پادگان را در سال 96 بسازد که همین چرخش اعتبارات بهجای اینکه به پیمانکاران بیرونی داده شود اگر وارد ارتش شود، قرارگاه قرب به تنهایی میتواند در بحث معیشت منجی ارتش شود که ان شاءالله در سال 1396 خبرهای خوبی در این زمینه به کارکنان ارتش داده میشود.
- در خصوص آخرین وضعیت مسکن سازمانی کارکنان توضیح بفرمایید.
یکی دیگر از اقدامات در دست اجرا، مسکن سازمانی کارکنان است که ما متناسب با نیاز مناطق محروم و حتی برخوردار، مسکن سازمانی بسازیم. در کنار این مسئله تحویل مساکن قدیمی سازمانی به کارکنان مد نظرمان است به این صورت که اگر مستأجر کنونی واجد شرایط و مستحق برای صاحب خانه شدن است آن را به وی واگذار کنیم و در غیر این صورت مسکن را به فرد مستحق واگذار نماییم.
ما معتقدیم باید فرآیندی طراحی شود که فرد بعد از پنج سال که از حقوق مناسب برخوردار بود و متأهل شد خانه سازمانی به وی داده شود و وی پس از 10 سال صاحب خانه شخصی شود و خانه سازمانی را به فرد واجد شرایط دیگری تحویل دهد و این فرآیندی است که به هیچ وجه دور از دسترس نبوده و ما در ارتش به قدری ظرفیت بالقوه داریم که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
- ستاد کل نیروهای مسلح درباره انضباط بخشی مالی نیروهای مسلح تأکیداتی داشته است. در این زمینه قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
در حال حاضر ستاد کل نیروهای مسلح در بحث انضباط بخشی به فعالیتهای اقتصادی قصد دارد برخی از نهادهای موازی را حذف کند. یکی از حوزههایی که ممکن است تعطیل شود همین خدمات بیمهای است در صورتی که ما در وزارت دفاع همین خدمات بیمهای را دریافت میکنیم نیازی نیست که چندین بیمه دیگر نیز موازیکاری کنند. لذا در این حوزه با آسیبشناسی دقیق سعی داریم کارآمدی سیستم را بررسی کنیم و متناسب با ارتقای رفاه کارکنان سازوکاری جدید را طراحی نماییم.
یکی دیگر از مباحثی که در بحث انضباط بخشی اقتصادی مطرح است، بحث بانکهاست. اما این بدان معنا نیست که ما بانک حکمت ایرانیان را رها کنیم. کارکنان چون خدماتی مناسبی از این بانک دریافت نمیکنند، رضایتمندی از آن ندارند لذا ما باید با استفاده از ساز و کارهای مناسب خدمات بیشتری را از طریق این بانک به کارکنانمان بدهیم.
ناگفته نماند بحث انضباط بخشی به فعالیتهای اقتصادی نیروهای مسلح، خواست فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی) میباشد.
- یکی از سوالاتی که کارکنان ارتش مطرح میکنند این است که بنیاد تعاون آجا در برخی حوزهها که نتوانسته توفیقاتی داشته باشد، پاسخگوی عملکرد خود خواهد بود؟
این مسئله یکی از مطالبات ارتش نیز هست و حتما هر کس کوتاهی کرده باید پاسخگو باشد. بحمدالله سازمانهای ذیربط در ارتش در این خصوص در حال حسابرسی و بررسی سوابق و قراردادها هستند و به نتایجی هم رسیدهاند که متعاقباً اعلام خواهد شد.
- به همیاری و همکاری دستگاههای دولتی با ارتش اشاره داشتید. آیا دستگاههای دولتی بویژه وزارت دفاع که باید کار پشتیبانی از نیروهای مسلح را انجام بدهد در این زمینه به وظایف خود عمل می کند یا بیشتر گرایش به حمایت از کارکنان خود دارد؟
ما باید ادبیات ارتباط با وزارت دفاع و سایر وزارتخانهها را بلد باشیم به سراغ آنها برویم و از آنها بخواهیم که ما را خدمت رسانی به کارکنانمان یاری بدهند.
وزارت دفاع در بسیاری از موارد مانند تجهیز ارتش به سامانههای بِروز دفاعی کمک حال ارتش بوده است و نتایج آن در رزمایشهای مختلف ارتش به خوبی قابل مشاهده است. در رابطه با مسائل معیشتی نیز کارکنان آجا همانند آنچه که سایر نیروهای مسلح از کمکها و یارانههای سازمانهای زیر مجموعه وزارت دفاع مانند اتکا و سازمان خدمات درمانی برخوردار میشوند بهرهمند میشوند. البته ما خواهان کمک بیشتر وزارت دفاع به ارتش در جهت حل مشکلات معیشتی کارکنانمان هستیم.
- در جایی از صحبتهایتان به اختصاص بخشی از مسکن مهر به کارکنان ارتش اشاره کردید. در این رابطه بیشتر توضیح بدهید آیا این خانهها در مناطق دورافتاده که از مراکز آموزشی و رفاهی نیز دور هستند میباشند؟
ارتش به سراغ مناطقی که چنین ویژگیهایی داشته باشد نمیرود چرا که کارشناسان فنی ما باید این مساکن را تأیید کنند. ضمن اینکه یکی از وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران محرومیتزدایی است. امروز اگر وضعیت سواحل مکران را با قبل از حضور نیروی دریایی ارتش مقایسه کنید متوجه تغییرات گستردهای از نظر جادهسازی، ایجاد مدارس و خدمات بهداشتی و رفاهی در این مناطق خواهید شد. همچنین بعد از ورود نیروی زمینی ارتش به کهنوج و ایجاد پادگان تیپ 223 در این منطقه، مدرسه، درمانگاه و مراکز رفاهی در این منطقه احداث و ایجاد شد. مطلب دیگر اینکه بخش مهندسی ارتش وظیفه دارد که کار محوطهسازی و ساخت و ساز را در این مسکنهای مهر انجام بدهد.
همچنین یکی دیگر از اقداماتی که میتوان با مساکن مهر انجام داد، استفاده گسترده از این مسکنها بعنوان خانه سازمانی میباشد.
- در رابطه با کارت ایثار که میان دو میلیون نفر از کارکنان وظیفه و پایور هشت سال دفاع مقدس توزیع شده است، نیز باید گفت که این کارت کارآیی لازم را در جامعه ندارد و خدماتی به دارندگان کارت نمیرساند و همین مسئله موجب تخریب ارتش و بعضاً تبدیل به ضد ارزش شده است. در این رابطه هم لطفا توضیح بدهید.
در این مورد نیز خلأ قانونی داریم و باید با پیگیریها از طریق مجلس این مشکل را حل کنیم. یکی از ضعفهایی که در ارتش حس میشد جای خالی اداره حقوقی و امور مجلس است در حالی که دیگر نیروهای مسلح کشور با تیمهای حقوقی خود فعالیتهای گستردهای در این زمینه صورت میدهند.
در این راستا یکی از بخشهایی که در ستاد ارتش ایجاد خواهد شد اداره حقوقی و امور مجلس ارتش جمهوری اسلامی ایران میباشد که شاکله سازمانی خواهد داشت و حقوقدانهایی مجرب به این اداره وصل خواهند شد که در ساختمان سه طبقهای در نزدیکی مجلس اسکان داده میشوند و از این طریق با این مجموعه و ساختار مجلس ارتباط برقرار خواهیم کرد.
همچنین در نظر داریم در سال 1396 میان فرماندهان ارتش در هر نقطه از کشور با نمایندگان همان بخش از کشور جلساتی برگزار کنیم و مسائل و مشکلات خود را از این طریق به گوش نمایندگان برسانیم تا مشکلات حقوقی و قانونی خود را از این طریق مرتفع نماییم چرا که بسیاری از نمایندگان به راحتی میتوانند مشکلات موجود در ارتش را برطرف کنند.
همچنین بسیاری از نمایندگان میتوانند کمک حال ارتش در بحثهای بودجهای و حقوقی باشند و خلأهای قانونی مورد نیاز ارتش را حل و فصل کنند.
- درباره وضعیت نقل و انتقالات و بومی شدن کارکنان ارتش چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ساختار و مأموریت نیروهای مسلح با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عمده نیروهای نیروی دریایی ما در سواحل مستقر هستند. در چنین شرایطی ما چگونه میتوانیم بومیسازی کنیم و کارکنان اصفهانی، شیرازی و مشهدی را در نیروی دریایی بومی کنیم.
از سوی دیگر در یگانهایی که امکان نقل و انتقال وجود داشته باشد به فرماندهان توصیه شده است که موضوع بومی سازی را در دستور کار خود قرار دهند. هرچند که به جز نیروی دریایی که امکان نقل و انتقالات در آن کم است در نیروی هوایی نیز 9 پایگاه نظامی وجود دارد و کارکنانش باید در یکی از این پایگاهها مشغول خدمت شوند. لذا عمده نقل و انتقالات در نیروی زمینی و پدافند صورت میگیرد که طی این سالها تعداد قابل توجهی از کارکنان با استفاده از این طرح جابهجا شدهاند. برای سال 1396 نیز قطعاً این مورد مد نظر خواهد بود.
ما قطعا در صورتی که امکانات فراهم باشد به بومیسازی اعتقاد داریم و تلاش داریم این مهم به ویژه برای کارکنان وظیفه محقق شود تا این عزیزان در نزدیکی محل زندگی خود خدمت کنند. گرچه ما یک سری محدودیتهای خاص در برخی نقاط کشور نیز داریم.
- چه برنامه و اقداماتی برای بهبود خدماترسانی در حوزه بهداشت و درمان دارید؟
مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران از خدمات بهداشت و درمان بسیار مناسبی برخوردار است به طوری که بیمارستانهای مجهزی دارد و تجهیزات پزشکی نیز متناسب با نیازها در حال بهروزرسانی و خریداری است. کارکنان ارتش نیز میتوانند به صورت رایگان از این خدمات استفاده کرده و بهره مند شوند. در سال 1396 نیز اعتبارات خوبی برای بحث بهداشت و درمان کارکنان ارتش در نظر گرفته شده است تا به لحاظ فضای ساختمانی و تجهیزاتی بحث بهداشت و درمان ارتش با مشکلی مواجه نباشد.
- بعضا در میان کارکنان ارتش عنوان میشود که فرماندهان و مسئولان ارتش در دریافت حق کارکنان از صراحت و جسارت لازم برخوردار نیستند. آیا واقعاً اینگونه است؟
خیر. اصلا اینگونه نیست و پی گیرهای لازم برای دریافت حقوق کارکنان انجام شده و میشود. لیکن وجود خلأهای قانونی و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور سبب تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی کارکنان شده است. نکته دیگر اینکه پیگیریهای ما در ارتش برای احقاق حق کارکنان تاکنون در حد نامه و تقاضا بوده در حالی که ما باید پیگیریها را به صورت حضوری انجام داده و استدلالهای خود را در حضور مقامات مسئول رده بالای کشور مطرح کنیم که اگر چنین کاری صورت گیرد بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
- امیر با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در پایان اگر صحبت خاصی هست بفرمایید؟
من هم از شما تشکر میکنم که پیگیر این مسئله مهم (معیشت) در ارتش میباشید. به عنوان آخرین کلام میخواهم بگویم بنده به عنوان سرباز کوچک ارتش ولایی اسلام که مأموریتی خطیر از سوی فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی) به بنده بویژه در زمینه ارتقای معیشت کارکنان صبور و زحمت کش آجا واگذار شده، با خدای خود عهد کردهام تا هنگامی که بتوانم، دست از این مأموریت خطیر برنداشته و تمام تلاشم را در این زمینه بکار ببندم. با حمایتهایی که از سوی امیر فرماندهی محترم کل ارتش نیز در این زمینه وجود دارد چشم اندازهای روشنی را برای سال 1396 مشاهده میکنم. امیدوارم که در مقابل پروردگار منان، حضرت ولی عصر (عج) که افتخار خدمت در ارتش آن حضرت را داریم و ولی امر مسلمین حضرت امام خامنهای (مد ظله العالی) و کارکنان غیور ارتش و خانوادههای محترم آنها شرمنده نباشیم.