گروه استانهای دفاع پرس- رسول رحمتی؛ هنر و علم روابط عمومی از ديرباز در قرنهای گذشته با شيوههای مختلفی وجود داشته و ارتباطی كه در دربار برقرار میشده و حتی افرادی را در جهت تبلیغ و ارتباط با مردم میگماشتند که در بعضی از موارد همان نقش روابط عمومیهاي كنونی را ايفا میكردند و در حال حاظر از روابط عمومی به عنوان هنر هشتم و دستاورد قرن بيستم یاد میکنند و به عنوان یک میان رشتهای از نظر صاحبنظران این شاخه نامبرده میشود چون این علم از حوزههای مختلفی همچون علوم انسانی، علوم فنی و غیره تشکیل شده است با اينكه نسبت به ساير علوم جديد و تازه است ولی آنچنان كه بايد و شايد به جايگاه واقعی خود در ايران در مقایسه با جایگاه این علم در دنیا نرسيده ولی میتوان گفت رشد خود را در راه علمی و آموزشی به خوبی طی كرده و در حال حاضر هيچ سازمانی و نهادی وجود ندارد كه روابط عمومی و جايگاه اين حوزه را در سازمان خود در نظر نگرفته باشد.
یكی از ماموریتها و رسالتها اصلی روابط عمومیها معرفی سازمان و نهاد زیر مجموعه در جهت دستیابی به اهداف مطلوب است كه این منظور مستلزم یك تعامل موثر با مردم و رسانههای جمعی و گروهی میباشد و نقش مهم و عمده روابط عمومی، كاهش شكاف و فاصله مردم و مخاطبان ارگانها و سازمانها و نزدیک كردن اذهان عمومی به واقعیتهای موجود در سازمان خود است.
با ایجاد ارتباط دوسویه و همدلی با مخاطبان سازمان میتوان زمینه رفع مشكلات جامعه را فراهم و در راستای اصلاح موارد و مشكلات قدم برداشت، عدم شناخت رسانه و ظرفیتهای آن میتواند موانع بزرگی در راستای ارتباط مدیران روابط عمومی با مردم، مخاطبان و رسانهها باشد.
شناسایی مشكلات ارتباطی مدیران روابط عمومی با مخاطبان و رسانهها دارای اهمیت استراتژیک است كه با ارایه راهكارهای مناسب و سازنده میتوان موانع و مشكلات را حل و فصل و در راستای اهداف سازمانی نسبت به گذشته به دستاوردهای سازنده رسید.
روابط عمومیها همانند پل ارتباطی میان سازمان و مخاطبان آن و همچون ارتباط کارکنان با یکدیگر میباشد و در صورت ایفای درست و بجای نقش خود میتواند سازمان را در بسیاری از بحرانهای داخلی و بیرونی نجات دهد و باید تمامی شنیدهها و دیدههای بیرونی و داخلی نهاد خود را بررسی و پیگیری نماید چون به عنوان چشم و گوش نهاد و یا سازمان خود محسوب میشود.
انتهای پیام/