وی افزود: وظيفه كارشناس تصادفات اين است كه با بررسی و معاينه دقيق محل حادثه، نسبت به جمع آوری دلايل و مستندات لازم، اقدام كرده و فرد مقصر در حادثه را مشخص و نهايتا مديريت صحنه تصادف تا برقراری ايمنی تردد در محل را بر عهده گيرد.
مهری تصریح کرد: لكن تا حضور افراد حضور كارشناس در صحنه تصادف، آيين نامه راهور و ساير مقررات قانونی برای رانندهای كه در صحنه تصادف سالم مانده؛ صرف نظر از اين كه در وقوع تصادف مقصر است يا نه تكاليفی را مقرر كرده كه اگر آنها را درست انجام ندهد و احيانا تصادف يا تصادفات بعدی صورت بگيرد، موجب مسئوليت آن راننده در تصادف دوم خواهد شد.
معاون عمليات پليس راهور ناجا گفت: در خيابانها و خصوصا در جادههای بيرون از شهر، اگر امكان حركت دادن وسيله نقليه باشد، طبق ماده 89 آيين نامه راهور، رانندگان حتما بايد وسيله نقليه را به شانه راه منتقل كنند و مانع رفت و آمد ساير وسايل نقليه نشوند.
سرهنگ مهری در ادامه توضيح داد: بديهی است، افسر كارشناس تصادف با توجه به آثار باقی مانده روی بدنه وسايل نقليه و سطح راه، به راحتی فرد مقصر را تعيين خواهد كرد؛ لذا رانندگان نبايد به دليل تصادف خسارتی، اقدام به مسدود كردن راه كنند.
او افزود: زيرا اين امر، تخلف رانندگی محسوب شده و جريمه دارد. ضمنا اگر تصادف با حيوانات، اشياء، تاسيسات و مانند آنها موجب ايجاد خسارت شود، بايد طبق ماده 93 آيين نامه مذكور، حتی الامكان لاشه حيوان مرده يا مصدوم و نيز اشياء باقی مانده در محل تصادف را از سطح سوارهرو بيرون برده و وقوع تصادف را به صاحبان آنها يا مامورين انتظامی اعلام كنند.
معاون عمليات پليس راهور ناجا توضيح داد: بديهی است اگر امكان انتقال وسايل نقليه خسارت ديده به شانه راه نباشد يا توان رفع موانع از سطح راه را نداشته باشد، بايد تا حضور افسر كارشناس، علائم هشدار دهنده را به شرحی كه در تصادفات فوتی و جرحی توضيح داده شد در فواصل 70 متری پشت سر صحنه تصادف، كنار وسيله نقليه تصادفی و ٧٠ متر جلوتر (اگر راه به صورت رفت و برگشت است) قرار دهند تا از وقوع تصادف بعدی جلوگيری كنند.
سرهنگ مهری ادامه داد: نكته قابل تذكر آن است كه به هر حال هر تصادفی، چه در داخل شهر چه بيرون از آن، خود به خود، جو ملتهبی را ايجاد میكند كه باعث جلب توجه بسياری از عابرين يا ساير رانندگان و مسافران هم میشود كه اين قبيل افراد با انگيزههای مختلف (البته بيشتر كمک رسانی يا بعضا هيجان ديدن صحنه تصادف و اظهار نظر در مورد وقوع حادثه و غيره)، در محل سانحه حضور پيدا میكنند كه خصوصا در جادهها میتواند ابتدا خطراتی را برای خودشان ايجاد كند يا باعث تصادف بعدی شود. ثانیا مانع اقدام سريع و صحيح عزيزان امدادگر در امدادرسانی به مجروحين حادثه شود و بعضا حمل غير اصولی مصدومين توسط اشخاص عادی، تبعات غير قابل جبرانی را برای مصدوم در پی خواهد داشت.ثالثا مساله مهمتر اين كه بايد توجه داشت كه صحنه وقوع تصادف در واقع »يک صحنه جرم» تلقی میشود، چرا كه فرد مقصر در حادثه بايد با شكايت شاكی نهايتا توسط محاكم قضايی مجرم شناخته شده و طبق قانون، حكم بر محكوميتش صادر میشود.
وی با اشاره به اين كه بنابراين انجام كارشناسی اوليه تصادفات بسيار مهم و حائز اهميت است، گفت: افسر كارشناس تصادف، ضمن اين كه به اظهارات طرفين و شهود آنان توجه میكند، چون احتمال صحنه سازی يا خدای ناكرده، سواستفاده از فوت يا ناتوانی طرف ديگر تصادف وجود دارد، لذا بيشترين سعياش را برای بررسی و معاينه دقيق و اثربرداری فنی از آثار باقی مانده در صحنه تصادف مثل آثار خط ترمز، كشيدگی و كندگی سطح راه، روغن، بنزين، خون و ساير وسايل ريخته شده در محل تصادف كه مدارک مستند دال بر توجه تقصير به فرد مقصر است، معطوف میدارد.
سرهنگ مهری خاطر نشان كرد: همچنين وظيفه حفظ اموال حادثه ديدگان به عهده مامورين انتظامی در محل است، لذا حضور افراد غير مسئول میتواند در انجام صحيح وظيفه آنان اشكال جدی ايجاد كند. به همين خاطر شايسته است به همه كسانی كه ناظر وقوع تصادف قرار میگيرند توصيه میشود در غير از مواردی كه مامورين از آنها تقاضا كنند، از حضور در محل تصادف خودداری كنند و با آنها كمال همكاري را داشته باشند و مطمئن باشند كه با اين اقدام آنها، كمك بسيار موثری برای رسيدگي سريع و صحيح به تصادفات و مديريت سانحه تا رفع حالت خطر، صورت خواهد گرفت.