به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «تقی مهری» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا، در حال حاضر، كنترل معاینه فنی است، اظهار داشت: در هفت ماهه امسال در سراسر كشور، با حدود 4 میلیون خودرو فاقد معاینه فنی و بیش از 50 هزار خودروی دودزا برخورد و اعمال قانون شده است؛ همچنین طی این مدت، حدود 5 هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه منتقل شدهاند.
وی با بیان این که بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی است، ادامه داد: واقعیت این است، در كشور ما در سال 84، حدود 7.5 میلیون دستگاه خودرو وجود داشت كه در حال حاضر این میزان به 20 میلیون خودرو رسیده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه بیش از 90 درصد خودروها، تولید داخل هستند، گفت: بنا به اعتقاد تولیدكنندگان، مصرف خودروهایشان 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ اما وقتی وارد چرخه فعالیت میشوند بیش از 10 لیتر مصرف دارند بنابراین برای داشتن هوایی سالمتر باید استاندارد خودروهای تولیدی را تغییر دهیم.
سردار مهری از موتورسیکلتها به عنوان یکی از منابع آلاینده نام برد و گفت: حدود 11 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که بیش از 90 درصد آنها كاربراتوری هستند؛ البته از سال پیش، تولید موتورسیكلتهای انژكتوری با استاندارد یورو 3 در کشور آغاز شد؛ از سال 97 تولید خودروها و موتورسیكلتها باید با استاندارد یورو 4 باشد همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو 5 وارد شوند.
این مقام ارشد پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده 2 برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند، تصریح کرد: 74 درصد مینیبوسها، 54 درصد اتوبوسهای شهری، 42 درصد اتوبوسهای برون شهری، 38 درصد تاکسیها و کامیونها، 22 درصد وانتبارها، 19 درصد سواریهای دولتی و 3 درصد سواریهای شخصی و مجموعا 7.7 درصد خودروهای کشور معادل 1 میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده میشود.
وی با تاکید بر اینکه باید بر خارج كردن خودروهای فرسوده، همت و تمركز بیشتری داشته باشیم، گفت: در حال حاضر در خصوص از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمیگیرد؛ بنابراین علاوه بر اینکه خودروهای فرسوده را از رده خارج میكنیم بایستی استاندارد خودروها نیز ارتقا پیدا كرده و به کمتر از شش لیتر برسد.
سردار مهری خاطرنشان کرد: وارد کنندگان خودروهای خارجی برای شمارهگذاری باید به ازای هر 5 لیتر مصرف سوخت در 100 کیلومتر یک دستگاه و بالای هر هشت لیتر مصرف سوخت هشت دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شمارهگذاری دریافت کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو كه بیش از 8.5 لیتر در 100 كیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج كند؛ اما بعد از 45 روز تصمیم دولت بر این شد كه این موضوع را ملغی كند؛ بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی، خودرو اسقاط نمیشود.
به گفته وی، تا زمانی که به مسئله سوختهای فسیلی از نظر استانداردها نپردازیم، قطعا اقدامات انجام شده و نیز توصیههای مسئولان مبنی بر تردد کمتر در سطح شهر، تنها به صورت مسکن عمل میکند.
این مقام ارشد پلیس راهور ناجا با بیان اینکه با توجه به سرد شدن هوا، قطعا در آینده وارونگی هوا را بیشتر شاهد خواهیم بود، به شهروندان توصیه کرد: در صورت نداشتن کار ضروری، در سطح شهر تردد نكنند، همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو استفاده كنند.
سردار مهری بر رعایت توصیههای اعلام شده از سوی شهروندان تاکید و تصریح کرد: در بعضی شهرها محدودههایی برای منع تردد خودروها (به استثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیش بینی شده است. بنابراین از شهروندان عزیز درخواست میکنیم كه همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینکه صبح ها در کلانشهرها 80 درصد خودروها تک سرنشین تردد میکنند، گفت: شهروندان باید کمتر از خودرو استفاده کنند ، از سوی دیگر مسئولان بایستی به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و تولیدخودروهای کم مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.
انتهای پیام/ 241