به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، «پایش و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی» عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم حسین زینلی(رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان) است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
امروزه عملا خیلی از رشتههای دانشگاهی نتوانستهاند در زمینه کارآفرینی موفقیت داشته باشند. همچنین برنامه مشخصی وجود نداشته تا دانشجویان بتوانند بعد از فارغالتحصیلی برای خودشان کار ایجاد کنند یا جذب بازار کار شوند؛ از این رو توجه بیشتر به رشتههایی که جنبه مهارتی دارند، ضرورت پیدا کرده تا درکنار اهمیتدادن به رشتههای کارآفرین و دانشجویان بااستعداد و آمایش سرزمینی و منطقهای رشتههای دانشگاهی، نیازها و مسائل شهرها، شهرستانها و منطقههای کشوری با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. حال با توجه به اهمیت کارآفرینی درکنار نیازها و پتانسیلهای موجود، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به این جمعبندی رسیده است که ماموریتهای مشخصی برای هر یک از دانشگاهها تعریف شود تا بتوانند نیازهای منطقه خود را برطرف و از پتانسیلهای موجود خود استفاده و درنتیجه شرایط اشتغالزایی را برای دانشجویان و جوانان خود فراهم کنند. به همین دلیل ضرورت طرح پایش و قطببندی دانشگاهها اهمیت پیدا میکند. در شهرستانی مثل کاشان که قطب نساجی و فرش ماشینی کشور بوده و بهعنوان دومین صادرکننده فرشماشینی در جهان مطرح است، ضروری است رشتههای دانشگاهی مرتبط با این صنعت، از رویکردهای قدیمی خود فاصله بگیرند و با فعالیت حول محور کارآفرینی و اشتغالزایی، کار خود را پیش ببرند. همچنین ضروری است یک مرکز تحقیقاتی مدرن که بتواند مشکلات و مسائل صنایع این حوزه را پوشش دهد، تاسیس شود. چنین مرکزی میتواند هم برای دانشگاه درآمدزایی داشته باشد و هم برای دانشجویان اشتغال ایجاد کند و هم میتواند امکاناتی از نظر نیروی انسانی و دانش فنی فراهم آورد؛ همچنین این اقدامات قطعا میتوانند در راستای عملیاتی و تقویتشدن اقتصاد مقاومتی مهم و قابلتوجه باشند.
افتتاح مرکز تحقیقاتی فرش
به عنوان مثال اگر ما از دانشفنی و امکانات صنعتی قابلتوجهی برخوردار باشیم، بهجای اینکه قطعات ماشینآلات ریسندگی و بافندگی را با ارز خارجی وارد کشور کنیم، میتوانیم با دانشفنی بومی، تجهیزات فرسوده را تعمیر و به روز رسانی کرده و از این طریق به اهداف اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم. درحال حاضر این مهم در کاشان و در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان بهعنوان اولویت اصلی مطرح شده و در این راستا، مرکز تحقیقات فرش ماشینی را در این واحد دانشگاهی افتتاح کردهایم. چندی پیش هم که جناب آقای دکتر طهرانچی به همراه معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه در واحد کاشان حضور داشتند، تاکید کردند دانشگاه آزاد اسلامی کاشان و مرکز تحقیقات فرش ماشینی آن باید تلاش کنند به رتبه بالایی در این حوزه در عرصه ملی و بینالمللی دست پیدا کرده و امکانات خود را به روز رسانی کرده و در خدمت این صنعت قرار دهند. همچنین بودجهای را هم به این فعالیت اختصاص دادند تا ما مجوز آزمایشگاه همکار استاندارد را اخذ کرده و به صنایع فرش و نساجی کاشان و شهرستانهای دیگر ارائه خدمات داشته و هم در مباحث علمی سرآمد سایر مراکز آموزش عالی باشیم. اگرچه امروز درمورد صنعت فرش و قطببندی و آمایشهای علمی، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان توانسته مسیر خود را پیدا کند، اما باز هم نیاز به فعالیتهای بیشتر احساس میشود.
مرکز تحقیقات معماری و انرژی
ما در واحد کاشان دو مرکز تحقیقات داریم: 1- مرکز تحقیقات فرشماشینی 2- مرکز تحقیقات معماری و انرژی
امروز فعالیتهای این دو مرکز منجر به صدور بخشنامهای از سازمان مرکزی دانشگاه به واحدها شده که در ذیل این بخشنامه، مرکز معماری و انرژی ما بهعنوان مرجع معرفی شده تا در این حوزه، تمامی واحدهای دانشگاهی با ما همکاری کنند. در این دو قسمت توانستیم دانشجویان را جذب و دوره و کارگاههای مختلفی برگزار کنیم. در این راستا الان کارگاههای طراحی نقشه فرش داریم که دانشجویان در قالب آن دوره میبینند و کسانی که این دوره را گذراندهاند، توانستهاند جذب بازار کار شوند. در بحث معماری و انرژی هم دانشجویانی را داشتیم که توانستهاند از ما بورس بگیرند. به این صورت که وقتی در مرکز آموزش میبینند و در پروژهها مشارکت دارند، درصدی از درآمدی که توسط دانشجویان در این مرکز بهدست میآید را بهعنوان شهریه آن دانشجو در دانشگاه در نظر میگیرند. ما همچنین مرکز رشد فعالی داریم که چندین واحد و هسته فنآور در آن فعالیت میکنند. درحال حاضر هم دو واحد فنآور ما محصولی تولید کردهاند که تجاریسازی شده است؛ بهعنوان مثال چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمندی که در این مرکز طراحی و تولید شده، امروز در سطح خیابانهای شهرستان کاشان در حال استفاده است. هماکنون در مرکز رشد ما 15 نفر کار میکنند و شرکت دانشبنیانی هم در آن مستقر است که همه افراد شاغل در آن، بیمه شده و حقوق میگیرند. دیدگاه ما این است که شرکتهای دانشبنیان و دانشجویان صاحب ایده و نخبه را که توان مالی ندارند، پوشش دهیم؛ حتی در بازار کار و جذب مشتری هم به آنها کمک میکنیم تا فعالیت آنها منجر به قراردادهای تجاری شود.
ضرورت ابلاغ دستورالعملهای پایش
در پایان به دو نکته باید اشاره کنم: 1- برای پایداری و استمرار طرح پایش ضروری است همه اقدامات در قالب دستورالعملهای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، به همه واحدهای دانشگاه ابلاغ شود تا فعالیتها بهصورت متمرکز انجام گیرند و از اقدامات جزیرهای و پراکنده جلوگیری شود. 2-دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در حال حاضر دارای ۵ هزار دانشجو در ۱۰۵ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف دکتری، کارشناسیارشد، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کاردانی رشتههای فنیمهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی است که تحت تعلیم ۱۰۰ عضو هیاتعلمی و حدود ۱۵۰ مدرس حقالتدریس قرار دارند. کیفیت آموزش دانشجو و به خدمت گرفتن اساتید مجرب از اولویتهای این دانشگاه است، به همین دلیل سطح کیفی دانشآموختگان این دانشگاه از استانداردهای لازم برخوردار است، بهگونهای که هر ساله تعداد زیادی از دانشآموختگان این دانشگاه در مقاطع بالاتر و در دانشگاههای بسیار معتبری چون صنعتی شریف، صنعتی امیرکـبیر، علوم و تحقیقات و... به ادامه تحصیل مشغول میشوند. این دانشگاه تاکنون توانسته با تربیت بیش از ۲۳۰۰۰ دانشآموخته کارآمد، سهم بهسزایی در توسعه میهن اسلامی و بهویژه شهرستان کاشان داشته باشد. همچنین با تاسیس مدارس سما در این شهرستان، گامهای موثری برای گسترش مهارتمحوری جوانان منطقه برداشته شده و امیدواریم این اقدام تاثیر قابلتوجهی در آینده تحصیلی دانشجویان ما داشته باشد. درحقیقت مهارتمحوری در دوران متوسطه باعث میشود فرد پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته دانشگاهی مورد نظر خود، با دانش عملی لازم به عرصه جدی اجتماع وارد شود و پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه با تخصصهایی که بهصورت علمی و عملی کسب کرده، برای کسب شغل و درآمدزایی با مشکلات کمتری مواجه باشد. همچنین با توجه به اینکه شهرستان کاشان، موقعیت ویژهای در حوزه گردشگری کشور دارد، کادر دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان، در این حوزه هم درحال مطالعه و پژوهشهای علمی هستند تا درصورت فراهمشدن شرایط و امکانات و درقالب طرح پایش، برای رفع مسائل و مشکلات این حوزه مهم و تاثیرگذار اقدام کنند.
انتهای پیام/