به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «حسن شیخ حائری» عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در گفتوگو با فارس، درباره سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان و آنچه در این سریال به تصویر کشیده شده است، اظهار داشت: درست است که کارگران تلاش کرده قصه غیر تاریخی را به امروز برساند و این قابل تقدیر است که توانسته تبعات اجتماعی دوران دفاع مقدس را نشان دهد، اما اینکه بخواهد با عشقهای مثلثی و ... در بیافتد قابل دفاع نیست.
وی ادامه داد: این سریال که این شبها در شبکه سه پخش میشود در ظاهر به مسئله مربوط به دوران دفاع مقدس میپردازد و میخواهد تداوم اتفاقهای آن دوران را به زندگی امروز تسری دهد و در حقیقت تداعی کننده سریالهای متوسط ترکیهای است و تعجب بیشتر من از این بابت است که چنین سریالی چرا از شبکه پرمخاطبی مثل شبکه سه سیما پخش میشود!
این منتقد در ادامه با اشاره به بازی قابل قبول فاطمه گودرزی در این سریال بیان داشت: البته نباید این را نادیده گرفت که برخی نکتهها در این سریال خوب بوده است؛ مثل بازی فاطمه گودرزی که تا به حال نمره قابل قبولی گرفته است و گاهی در داستان حرفهایی برای گفتن دارد؛ اما نقطه اصلی بحث همیشگی فیلمنامه است که همچنان لنگ میزند و به هرحال اینجا پاشنه آشیل کار است.
شیخ حائری با اشاره به اینکه استقبال مخاطب از این سریال به نسبت خوب بوده است، تصریح کرد: مردم در حال حاضر برای تماشای سریالها انتخابهای زیادی ندارند. من درباره این آمار هم خیلی مطمئن نیستم و صحت و سقمش مشخص نیست، اما همیشه استقبال از یک اثر به منزله خوب بودن آن اثر نیست.
وی درباره تطابق تاریخ معاصر در این سریال نیز بیان داشت: متاسفانه چنین موضوعی برای ما عادی و طبیعی شده است و معتقدم گروههای فیلم و سریالسازی در این زمینه مقصر نیستند؛ چراکه امکانات محدود ما اجازه نمیدهد که بخواهیم در فضایی ضبط کاری را انجام دهیم که همه چیز مطابق با شرایط تاریخی زمان خود باشد و همیشه پیش میآید و یک جورهایی باعث تفریح و خنداندن مخاطب میشود.
این منتقد در نقد وضعیت فعلی تلویزیون نیز بیان داشت: بخشی از وضعیت امروز تلویزیون ما از میراث قبلی مدیران قبلی و بازنشسته و بخشی هم حاصل عدم دوراندیشی مسئولان فعلی است. برای اینکه در شرایط فعلی و اولویتبندی بتوانیم شرایط را قابل دفاع کنیم، باید مهمترین نقاط ضعف را بشناسیم. از طرفی نظرسنجیهای سازمان صداوسیما و اقبال مردم در تماشای تلویزیون رابطه مستقیم با سریالها دارد.
وی ادامه داد: در بخش بعدی باید دید که گروههای فیلم و سریالسازی در شبکهها چه کار میکنند؟ آیا واقعا اینها دارند کار میکنند یا اسپانسرها هستند که امروزه کار را دست گرفتند؟ این جمع بندی ما را متوجه این میکند که هیچ پیشرفتی در گروههای فیلم و سریالسازی مشاهده نمیشود و این نشاندهنده عدم برنامهریزی و باری به هر جهت بودن فعالیتها است.
شیخ حائری در ادامه افزود: طراحی متنها باید در اتاق فکرها صورت گیرد، اما فکر نمیکنم چنین موضوعی در سازمان صداوسیما جایی داشته باشد و در وهله بعدی، متن باید حاصل چکش کاری گروهی باشد و این دو اگر در کنار هم قرار نگیرد باز هم شاهد سریالهای معمولی و متوسط خواهیم بود. حداقل این است که گروههای فیلم و سریالسازی در شبکههای پرمخاطب باید پویا و فعال باشند و بتوانند انتظار مخاطب را برآورده کنند.
وی در پایان نیز گفت: گروههای فیلم سریال سازی به ویژه در شبکههای پرمخاطب باید متوجه باشند که همچنان مشکل اصلیمان در سریال سازی، متن و فیلمنامه است و تا زمانی که این متنها در اتاقهای فکر طراحی نشود و در کارگروههای تیمی به نتیجه نرسد، باز هم شاهد سریالهای سطحی خواهیم بود.
انتهای پیام/ 112