به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس به نقل از «روزنامه رسالت»، بحث تغییرات کتب درسی مدارس چند روزی است که داغ شده و بهویژه در میان اساتید و کارشناسان ادبیات تب تندی پیدا کرده است. از سوی دیگر، هفته گذشته، رهبر انقلاب اسلامی با اعلام گلایه از عدم به کارگیری محتوای ۷۰ جلد کتب اسناد لانه جاسوسی، دور نگه داشتن نسلهای نوجوان و جوان از حقایق سلطهجویی استکبار جهانی و به ویژه آمریکا علیه ملت ایران را، برای کشور خسارتبار دانستند.
در رابطه با انتظار تغییر محتوای دروس توسط وزارت آموزش و پرورش، با چند نفر از خبرگان حوزه آموزش و پرورش گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید:
کار اساسی هنوز انجام نشده است
حجتالاسلام «علی ذوعلم» رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون قرار گرفتن مطالبی از کتابهای منتشر شده از اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی مدارس، گفت: «اقدامات مقدماتی این موضوع انجام شده، اما هنوز کار اساسی هنوز انجام نشده است. این موضوع را در جلسه با مدیران سازمان مطرح کردهایم. قرار بر آن شد تا کارگروهی برای بررسی این مسئله انتخاب شود تا متونی مرتبط با موضوع لانه جاسوسی در کتابهای مد نظر از جمله تاریخ، ادبیات و آمادگی دفاعی جانمایی شود.»
وی گفت: «امیدواریم این مباحث در سال آینده در کتابها وارد شده باشد. انتقادات به سازمان پژوهش کاملا صحیح است و امیدواریم این تأخیر جبران شود.»
ذوعلم درباره علت تأخیر در این موضوع گفت: «اقدامات مقدماتی از جمله تصمیمگیری در این زمینه مقداری با تأخیر مواجه شد و باید گفت این موضوع تنها به جهت کند بودن روند مقدماتی بوده است. امیدواریم با رعایت تمام استانداردها در جانمایی کتابها به مرحله اجرا برسد. این اقدام باید در چارچوب قوانین و رویکردهای اسناد بالادستی انجام شود چراکه اسناد مذکور نیز تأییدکننده این جهتگیری هستند. تاکید رهبر انقلاب اسلامی در اجرایی شدن بخشی از رویکردهایی که در این اسناد وجود دارد، ما را ملزم به این اقدام میکند.»
شورای عالی پیگیر کندی این روند خواهد بود
«مهدی نوید ادهم» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره گفت: «روح حاکم بر این بحث که آمریکاشناسی است در کتابهای مختلف منجمله تاریخ مطرح است، اما اینکه کاستی نبود کتابهای لانهجاسوسی را باید سازمان پژوهش جبران کند و ما شورای عالی نیز برای احقاق این امر پیگیر خواهد بود.»
وی ادامه داد: «با این سندها میتوان فهم نسل جوان از توطئهها و خیانتهای دشمنان را دقیقتر بیان کرد و به این باور رساند که آنها انواع و اقسام طرحها و نقشهها را برای از بین بردن ایران و انقلاب اسلامی اجرا کردهاند. یکی از بحثهای آنها ایجاد تفرقه و اختلاف در جامعه است تا به عنوان روشی اهداف آنها را محقق کند یا یارگیری از نیروهای انقلاب به نفع خودشان است که در این کتاب به آن اشاره شده است، یعنی اقداماتی که دشمن برای مبارزه با انقلاب، اسلام و ایران مورد توجه قرار داده است در این کتابها با ادله وجود دارد.»
کتابهای درسی باید مورد بازنگری قرار گیرد
«غلامرضا کریمی» قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل و رئیس مرکز مدارس خارج از کشور نیز در این زمینه گفت: «تاریخ ۱۰۰ ساله ایران نشان میدهد که نسل جوان باید با هویت استکباری برخی ازجوامع بویژه آمریکاییها آشنا شوند. این موضوع ضرورتی اجتنابناپذیر است که رهبر انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید کردند و طبیعی است که این موضوع بهتر است تا در کتابهای درسی بیان شود.»
وی ادامه داد: «روند تحولات درون جامعه ایران نشان از آن دارد که در راستای اجرای این اتفاق فعالیتهای خوبی رخ داده که امروز شاهد هستیم که آگاهی و بلوغ فکری جوانان ایرانی در سطح بالایی قرار دارد. به طور مثال میتوان به جوان تازه فارغالتحصیلشدهای اشاره کرد که در مقابل بازیکنی از رژیم صهیونیستی در بازی شطرنج تصمیم میگیرد تا با او مسابقه ندهد این موضوع نشاندهنده آن است که به لحاظ هویت استقلالطلبانه و مبارزه با سلطه در میان فارغالتحصیلان، ما در سطح مطلوبی قرار داریم.»
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید به دغدغه رهبر انقلاب اسلامی حول ۷۰ جلد کتاب اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی آموزش و پرورش پرداخته شود تا آگاهی نسل جوان ارتقاء یابد چراکه مناسبات نابرابری در سطح بینالملل طی چند دهه گذشته شکل گرفته و نهادینه شده است. به نوعی فهم بسیاری از افراد برمبنای پذیرش نابرابری است که قدرتهای زورگو در دنیا به وجود آوردند، اما آزادیخواهان و افرادی که میتوانند این معادله را برهم بزنند باید درک و فهم متفاوتی از این موضوع داشته باشند. ایران و جوانان ایرانی از جمله آن کشورها است که در برهم زدن این معادله در آن نقش دارد.»
وی در پایان گفت: «درباره بحث مبارزه با استکبار و روشن شدن هویت نظام سلطه در کتابهای درسی بسیار اشاره شده است، اما مسلماً با توجه به تأکید رهبر انقلاب اسلامی در این رابطه باید در بازنگری کتابهای درسی توجه بیشتری شود.»
کوتاهی آموزش و پرورش حول پرداختن به مسائل لانه جاسوسی در کتب درسی
«علیرضا سلیمی» عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «آمریکاییها نسبت به کشور ما تجاوزهای فراوانی داشتند. آنها پیش از انقلاب، ایران را به عنوان یکی از ایالات خود حساب و برای کشورمان شاه، نماینده و … انتخاب میکردند. آمریکاییها منابع ما را غارت میکردند. با آغاز انقلاب آنها انواع و اقسام توطئهها را علیه کشور ما طراحی و اجرا کردند.»
وی افزود: «هنگامی که سفارتخانهای تبدیل به لانه جاسوسی شد دانشجویان پیرو حق امام (ره) آن را تسخیر کردند. آنها با توجه به این که از فاش شدن اسامی عوامل نفوذی میهراسیدند، اسناد مربوطه را نابود کردند. این اسناد با زحمات فراوانی مجدد به صورت کتاب در کنار یکدیگر قرار گرفته و بازخوانی شد. این کتابها هویت واقعی آمریکا را افشا میکند، اما متأسفانه جریانی اجازه نمیدهد تا مباحث آن به اطلاع مردم برسد و نسل فعلی از این موضوع باخبر شود.»
این نماینده مجلس تصریح کرد: «این جریان همان جریانی است که رهبر انقلاب اسلامی اشاره کردند برخی در دانشگاهها به دنبال فراری دادن نخبگان هستند؛ این جریان همان است که عکس شهید را از کتابها حذف کرد، این جریان همان است که بسیاری از مطالب درباره انقلاب اسلامی را از کتابهای درسی حذف میکند، همان جریان است که متاسفانه دربرخی از دستگاهها لانه کرده و اجازه انتشار این موضوعات را نمیدهد.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: «آموزش و پرورش در این راستا به صورت شفاف و روشنی کوتاهی کرده است. نسل فعلی باید بداند که آمریکاییها چه اقداماتی بر ایران تحمیل کرده اند، آنها باید بدانند چه کسی نفوذی آمریکا در ایران بوده یا چه کسانی با کت و شلوار اتوکشیده سربازان آمریکایی داخل کشور بودند حتی چه کسانی در دستگاهها پس از انقلاب بهعنوان وزیر انتخاب شدند که متاسفانه جاسوس آمریکا بودند. نسل فعلی باید بداند که از یک سوراخ دوبار نباید گزیده شد. امیدواریم این رویکردها در آموزش وپرورش تغییر کند.»
وی همچنین در اقدامات مجلس برای اصلاح این وضعیت گفت: «ما درحال حاضر طرحی به مجلس ارائه دادهایم در بحث مقابله با تعدی آمریکاییها و در کمیسیون نیز این موضوع مطرح شده است، امیدواریم به نتیجه برسد.»
انتهای پیام/ 113