گزارش؛

بازخوانی فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس

فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس که برگرفته از اسلام ناب محمدی(ص) است و ریشه در کتاب آسمانی قرآن و فقه شیعه دارد ، این فرهنگ که بعد از قیام عاشورا مهجور مانده بود با استقرار نظام الهیولایت فقیه به رهبری امام خمینی(ره) در ایران و به فرماندهی ایشان و یاری سربازان باوفایشان ( رزمندگان اسلام)، شکل گرفت.
کد خبر: ۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰ - 03October 2013

بازخوانی فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رزمندگان اسلام در واقع بیشترشان همان کسانی بودند که امام خمینی(ره) در خرداد ۴۲ در باره آنها گفته بودندسربازان من اکنون در گهواره ها هستند و الحق همانان بودند که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی رسم سربازی و فرمانبرداری از امام (ره ) را خوب به جا آوردند و در دوران دفاع مقدس نیز همواره گوش به فرمان رهبر، ولی فقیه و مقتدای خود بودند.


آنان برای بازپس گیری بخش هایی از سرزمین و خاک مقدس خود که دشمن به اشغال در آورده بود ایثارها و از خود گذشتگی های بسیار به نمایش گذاشتند و کربلاها و عاشوراهای بسیار آفریدند و اینچنین شد که در این دوران فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس ، نمایان و به اوج رشد و تکامل خود رسید.


سربازان امام خمینی(ره) با حضور در جبهه های دفاع مقدس که در واقع دانشگاه های بزرگ انسان سازی بودند، تحت تاثیر شخصیت عرفانی و آموزه های امام خمینی(ره) ابتدا خود را تزکیه کردند، در ادامه خود را به فضایل اخلاقی آراستند و در راه شکوفایی معنوی و انسانی از یکدیگر سبقت گرفتند و سرانجام گروه بزرگی از آنان به درجه سابقون السابقون اولئک مقربون رسیدند.


آشنایی با روحیات رزمندگانی که در آن دوران سخت و بسیار دشوار در فضای جبهه زندگی کردند و بخاطر پیروزی و سرافرازی ایران شب و روز را زیر آتش توپ، تانک، مسلسل ها و بمباران های دشمن به سر بردند و محکم و استوار ایستادند، جنگیدند، خون دادند و جان دادن ، اما تسلیم نشدند خواندنی است.


یک رزمنده دوران دفاع مقدس که در عملیات های خیبر، والفجر مقدماتی، والفجر هشت، والفجر ۱۰ و چند عملیات دیگر حضور داشته در باره لزوم تروج فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس به گزارشگر ایرنا گفت: ما با فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس ازکشورمان به بهترین نحودفاع کردیم، طوری که در تاریخ نمونه و مانندی ندارد.


حاج میثم بصیری، اهل شهرستان بهبهان در استان خوزستان و دبیر بازنشته آموزش و پرورش قم افزود: با وجود اینکه غرب و شرق و اروپا و آمریکا حامی و پشتیان دشمن بودند و همه نیازهای ارتش صدام را به سرعت تامین می کردند و به ویژه سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی در اختیارش قرار می دادند، کمترین موفقیتی در رسیدن به خواسته هایش به دست نیاورد.


وی افزود: با فرهنگ بسیجی مردم با جان و دل و فرستادن فرزندانشان به جبهه که بعضا به شهادت آنها می انجامید، اعتقاد راسخ خود به اسلام و قرآن و وفاداری به نظام مقدس اسلامی و پشتیبانی از ولایت فقیه را اثبات کردند.
 

به گفته وی، بعد از همین دفاع همه جانبه و جانانه بود که همه دشمنان متوجه شدند که در حمله نظامی به ایران راه به جایی نمی برند و حتی سال ها است که در مورد حمله نظامی به ایران سخن می گویند، اما هنوز در مورد انجام این حمله تردید دارند.


بیشتر رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس الگوی خود را در دفاع از کشور و نظام اسلامی را از واقعه کربلاو امام حسین(ع) گرفته بودند، به این معنی که رزمندگان اسلام به محض اینکه با هر مساله ای، مطلبی و یا مصیبتی روبرو می شدند، بلافاصله ذهنشان متوجه کربلا می شد.


اگر رزمنده جوانی به شهادت می رسید سایرهمرزمانش می گفتند، این هم فدای علی اکبر امام حسین(ع) واگر بزرگتر بود می گفتند فدای حبیب ابن مظاهر، یعنی این که این نام ها را بر افرادی می گذاشتند که در سنین مختلفی بودند و شعارها و نوحه هایی که در جبهه ها خوانده می شد بیشتر برگرفته از نوحه های امام حسین(ع) بود.


این رزمنده دوران دفاع مقدس در باره فضای الهی حاکم بر مناطق عملیاتی و جبهه های جنگ در آن دوران گفت: فضای حاکم بر مناطق عملیاتی و جبهه ها در آن دوران سراپا و همه اش معنویت بود، به ویژه شب هایی که دعا وارد شده، مانند دعای کمیل، دعای توسل، دعای ندبه و همچنین نمازهای مستحبی و به ویژه نماز جماعت که دیگر بوی عطر نماز تمام فضا را معطر می کرد.


رزمندگان را در آن شرایط که می دیدی و با وجودی که می دانستند ممکن است از عمرشان چند روزی بیشتر نمانده باشد، آنچنان غرق در نماز و متوجه خدا و به فکر از خودگذشتگی بودند که قابل توصیف نیست.


در آن دوران رزمنده پاسداری به نام داود دانایی را دیدم که تلویزیون خود را که نو بود بخاطر این که مجرد بود به کسی داد که متاهل و دارای زن و بچه بود و به او گفت که من نیاز ندارم ، یا این که همین بنده خدا که بعدا شهید شد حتی نمی رفت حقوق مختصری که برای رزمندگان در نظر گرفته شده را دریافت کند.


در آن دوران حقوق کمی برای همه رزمندگانی که در جبهه ها و مناطق عملیاتی بودند می دادند، اما آنها نمی رفتند آن را دریافت کنند تا این که به در خانه هایشان می آوردند.


در شب های عملیات زیباترین، خالص ترین و بی نظیرترین صحنه ها در جمع رزمندگان اسلام اتفاق می افتاد ، از جمله این که همه از یکدیگر طلب حلالیت می کردند و به یکدیگر می گفتند اگر شهید شدی سلام ما را به سیدالشهدا برسان.


بصیری در پایان گفت: فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس از بالاترین و بیشترین ظرفیت برای مقابله با هر نوع تهاجمی از جمله جنگ نرم دشمن برخوردار است و در این فرهنگ همه فضائل اخلاقی را می توان یافت.


یک استاد حوزه علمیه قم که در دوران دفاع مقدس به عنوان رزمنده در جبهه های جنگی حضور داشته در همین ارتباط به گزارشگر ایرنا گفت: فرهنگ دفاع مقدس ، فرهنگ مقاومت و پایمردی درمقابل زیاده خواهی بیگانگان، فرهنگ ذلت ناپذیری و مرگ شرافتمندانه و زندگی عزیزانه بود، فرهنگ چگونه زیستن و چگونه مردن و فرهنگ توکل برخدا ، ایثار و شهادت طلبی، حق گرایی و باطل زدایی، کفر ستیزی و اسلام خواهی بود.


حجت الاسلام والمسلمین سید قدرت الله ناصری که خانواده اش دو شهید یکی سید هدایت ا... در عملیات بیت المقدس و دیگری شهید شیمیایی سید عنایت الله را تقدیم انقلاب و نظام کرده افزود: فرهنگ و ارزش های حاکم بر کشور و به ویژه بر مناطق عملیاتی و جبهه های جنگ در دوران دفاع مقدس، فرهنگ دشمنی با ظالم و دوستی با مظلوم، عبودیت در مقابل قدرت بی نهایت الله، فرهنگ ولایت پذیری، امید به پیروزی حق بر باطل و توانستن در اوج سختی ها و فشارها است و اگر بخواهم آن را در یک کلمه خلاصه کنم باید بگویم فرهنگ عاشورایی بود.


وی ادامه داد: فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس سراسر ایمان و اخلاص، تواضع در مقابل حق پرستان و سخت گیری و علظمت در مقابل متجاوزان و مستکبران و فرهنگ انتظار وشهادت بود، همان فرهنگی که دشمن مکار را بعد از هشت سال ستیز سرانجام به ستوه آورد.


این استاد حوزه افزود: فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس همان فرهنگی است که صهیونیست های جنایتکار و خون آشام را به تسلیم وادار کرد ودر نهایت هم اعلام کردند که ما هرگز نمی توانیم در مقابل این فرهنگ مقاومت کنیم.


حجت الاسلام ناصری تصریح و خاطرنشان کرد: فرهنگ مقاومت که همان فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس است باید به همه عصر ها و نسل ها منتقل بشود و آن را به همه نوجوانان و جوانان مسلمان و به ویژه نوجوانان و جوانان ایرانی بیاموزیم تا در پرتو این فرهنگ، اسلام عزیز همواره زنده بماند.

به گفته این استاد حوزه علمیه قم، رزمندگان حاضر در جبهه های دوران دفاع مقدس کسانی بودند که از همه چیز خود گذشته بودند، همه چیز خود را در طبق اخلاص گذاشته بودند و جز خدا، حقیقت، معنویت و روحانیت چیزی نمی خواستند، آنها در پی فلاح و رستگاری خود بودند که پیروزی ما و پیروزی ملت بزرگ و اسلامی ایران در گرو همین خدا خواهی آنها بود.


حجت الاسلام ناصری، خصوصیت بارز رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ در دوران دفاع مقدس را ایثار و شهادت طلبی آنان عنوان کرد و دشمن ستیزی، نفرت و کینه نسبت به بیگانگان، متجاوزان و مستکران برشمرد.

نظر شما
پربیننده ها