عضو هیأت داوران سومین جشنواره ملی ترنم مطرح کرد؛

موسیقی نظامی، خارج از پادگان‌ها در خدمت مردم بود/ توجه بنیاد حفظ آثار به موسیقی دفاع مقدس

تقی ضرابی گفت: موسیقی نظامی، خارج از پادگان‌ها با اجرای سرود‌های انقلابی و مارش‌های مهیج نظامی مشغول خدمت به اجتماع و آحاد ملت بود.
کد خبر: ۴۴۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ - 07February 2021

موسیقی نظامی خارج از پادگان‌ها در خدمت مردم بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «تقی ضرابی» عضو هیأت داوران سومین جشنواره ملی ترنم فتح ویژه یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح در آئین اختتامیه این جشنواره که صبح امروز (یکشنبه) در تالار خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: با نگاهی گذرا به تاریخ موسیقیایی ایرانی نشان می‌دهد که در ادوار گذشته موسیقی توانسته است آرامش و هیجان، جنگ و صلح، خواب و بیداری، دعا و نیایش، کار و پایداری را صادقانه و بیدارگرانه بیان کند.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین نشانه‌های موسیقی نظامی ایران را می‌توان در نوشته مورخ یونانی جستجو کرد، افزود: این مورخ یونانی نوشته است که کوروش برای حرکت سپاه دستور داد صدای شیپور، علامت حرکت و عزیمت خواهد بود.

ضرابی گفت: در بدو ظهور اسلام در زمان حضرت محمد (ص) شواهد بسیاری در ارتباط با موسیقی جنگ وجود دارد؛ در دوران خلافت راشدین نیز با آن که موسیقی مورد توجه نبود، موسیقی نظامی همچون گذشته در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عضو هیات علمی جشنواره ترنم تصریح کرد: در اوایل انقلاب جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر انقلاب‌های دیگر، مراکز فرهنگی موسیقی مانند هنگ نوجوانان، هنرستان‌ها، دانشکده‌های موسیقی و سالن‌های کنسرت به طور موقت تعبیه شد؛ اما اگر ارکست‌های نظامی نبود، موسیقی سلحشورانه و حماسی ما نیز تعطیل می‌شد.

وی ادامه داد: موسیقی نظامی، خارج از پادگان‌ها با اجرای سرود‌های انقلابی و مارش‌های مهیج نظامی مشغول خدمت به اجتماع و آحاد ملت بود؛ در ابتدایی‌ترین روز‌های جنگ تحمیلی، هنرمندان مانند سایر مردم برای حفظ سرزمین کهن و مقدسات خود در مقابل دشمن قد علم کردند؛ از جمله آهنگسازان و شعرا که به نوبه خود تلاش کردند و با استفاده از تکنیک‌های آهنگسازی در حوزه‌های مختلف ایستادگی کردند.

وی افزود: آهنگسازان سعی کردند تا شهادت، ایثار، مقاومت و سلحشوری رزمندگان را به بهترین وجه در آثار خود بیان کنند.

ضرابی گفت: موثرترین نوع موسیقی در جبهه‌های نبرد پس از مارش‌ها و سرود‌های انقلابی، نوحه‌های مذهبی بود که معمولاً در میان رزمندگان بسیار شورآور بود. لازم به یادآوری است که بعد‌ها هم این ملودی‌ها توسط آهنگسازان نامی ایران برای ارکستر‌های مختلف تنظیم، اجرا و ماندگار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از اتمام جنگ تحمیلی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن خاطرات جنگ تحمیلی و معرفی موسیقی دفاع مقدس به جهانیان، آثار بزرگ و ارزشمندی را سفارش داد که می‌توان حماسه خرمشهر ساخته مجید انتظامی، سمفونی سرداران ساخته محمد شریفیان، اثر ماندگار «محمد نبودی» ساخته احمد پژمان اشاره کرد. باید توجه داشت که ترویج و زنده نگه داشتن فرهنگ و آموزه‌های دفاع مقدس از مهمترین وظایف مسوولان است که در این زمینه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اقدامات موثر خود به خصوص در راه اندازی این جشنواره‌ها در انجام رسالت خطیر خود خوش درخشیده است.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها