به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه تا چه اندازه نسبت به توافق نهایی خوشبین هستید، گفت: پیش بینی بسیار دشوار است؛ من احساس می کنم در صورتی که غربی ها بپذیرند که فشار و توافق با هم جمع نمی شود، فکر می کنم رسیدن به توافق دشوار نیست.
وی افزود: غربی ها از بین روش تحریم که طی حدود 9 سال گذشته همین راه را انتخاب کردند و در نهایت نتایج آن را هم دیدند و یا روش تعامل، موافقت و توافق با ایران، یکی را انتخاب و دنبال کنند و اگر انتخاب صحیح را انجام دهند، رسیدن به توافق دشوار نخواهد بود.
رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: البته نگارش توافق نهایی کار بسیار سختی است بخصوص وقتی قرار است نگارش بین 6 کشور در یک سو و یک کشور در سوی دیگر باشد.
ظریف اضافه کرد: با توجه به اینکه اختلاف دیدگاه هایی در درون این 6 کشور وجود دارد، نگارش متن توافق نهایی کار بسیار دشواری است اما من اعتقاد دارم که با اراده سیاسی این کار شدنی است.
** نباید از رهبر معظم انقلاب هزینه کرد
وی درباره حضور اخیرش در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نیز جلسه ای غیرعلنی برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات نمایندگان منتقد بیانیه سوئیس گفت: من همواره از انتقاد و بحث های سازنده استقبال می کنم.
ظریف درباره حاشیه های به وجود آمده در این نشست ها افزود: در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نمایندگان گفتم که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تاکید کرده و به صراحت فرموده اند کسانی که می گویند من مخالف مذاکراتم، خلاف می گویند.
رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: دلیلی ندارد کسی که در جلسه ای حضور ندارد، راجع به آن ادعایی کند، بخصوص اینکه این ادعا درباره رهبرمعظم انقلاب باشد، زیرا نباید از ایشان هزینه کرد.
ظریف اظهار داشت: حتی اگر حرف درستی و راستی هم گفته شود، نباید از رهبر معظم انقلاب هزینه کرد چه برسد به این که بدون اطلاع حرفی را بزنند که واقعیت ندارد؛ من به عنوان فردی که در آن جلسه بودم، وظیفه خودم دانستم که با نسبت دادن حرف های غلط به ایشان مقابله کنم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: حرف های بسیار نادرستی از برخی دوستان نماینده در مجلس شنیدم و تحمل خوبی هم نسبت به آنها داشتم، اما آن بحث در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بخاطر این که نسبت ناروایی به رهبرمعظم انقلاب داده شده بود و در حدی بود که خود ایشان هم در سخنرانی علنی تکذیب کردند و گفتند کسانی که این حرف ها را می زنند خلاف می گویند، من ضروری دانستم که با جدیت با آن برخورد کنم.
وی افزود: البته این مسایل بدان معنا نیست که باب نقد یا گفت وگو بسته است و یا اینکه از ارادت من به نمایندگان مجلس یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کم شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در همان جلسه هم نمایندگان مشاهده کردند که من تا پایان در جلسه کمیسیون امنیت ملی نشستم و به سخنان آنها گوش کردم هرچند که فرصت نشد پاسخگوی همه سوالات آنها باشم.
ظریف ادامه داد: البته حضورم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ابتکار خودم بود یعنی پیشنهاد کردم که سخنان نمایندگان را بشنوم و دو روز بعد در جلسه غیرعلنی تلاش کردم به سوالاتی که در کمیسیون مطرح شده بود، جواب دهم.
وزیر امور خارجه که عملکرد وزارتخانه متبوعش در کانون توجه نمایندگان مجلس قرار دارد در ارزیابی خود از روابط دولت و مجلس اظهار داشت: فکر می کنم بین دولت و مجلس تعامل خوبی وجود دارد، زیرا دولت یازدهم دولتی است که به مجلس احترام عملی می گذارد یعنی این که به موقع لوایح خود را به مجلس تقدیم می کند و پس از تصویب قوانین، نظرات مجلس را اجرایی می کند.
ظریف ارتباط دولت با مجلس و نیز نخبگان را بسیار نزدیک توصیف کرد و گفت: خواهان گفت وگو با مجلس و نخبگان برای حفظ مصالح و منافع ملی هستیم و در کنار آن توقع داریم که همه، در گفت وگوها و انتقال آن به جامعه، منافع ملی را رعایت کنند.
** اطلاع رئیس مجلس از تمامی جزییات مذاکرات
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس قوه مقننه در جریان روند مذاکرات هسته ای قرار دارد، گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای روابط بسیار خوبی با رئیس مجلس دارد.
ظریف خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه فعالیت لاریجانی در سمت نمایندگی رهبر معظم انقلاب، دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای، وی یکی از افراد صاحب نظر در موضوع مذاکرات هسته ای به شمار می رود.
وی ادامه داد: رئیس مجلس شورای اسلامی از تمامی جزییات مذاکرات اطلاع دارد و تیم مذاکره کننده نیز از همفکری و راهنمایی های وی استفاده می کند و قدردان حمایت های وی از مذاکره کنندگان است.
** نمی توان برای مبارزه چشم به غربی ها دوخت
از ظریف درباره سفر قریب الوقوع روحانی رئیس جمهور به اندونزی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها سوال شد که وی گفت: این جنبش از زمان اجلاس کشورهای آسیایی و آفریقایی در باندوگ پایه گذاری شد واکنون ریاست آن به عهده ایران است.
وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه اجلاس جنبش غیرمتعهدها یکی از بزرگترین تجمع های سیاسی جهان محسوب می شود، تاکید کرد: من بارها به اعضای گروه 1+5 گفته ام که خود را نماینده جامعه بین المللی ندانید زیرا ایران ریاست جلسه ای را برعهده دارد که 120 کشور جهان در آن عضو هستند؛ لذا اگر درباره جامعه بین الملل صحبت می کنید، راجع به جای دیگر حرف بزنید، یعنی ما درباره دو جامعه بین المللی متفاوت صحبت می کنیم.
وی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد مجموعه ای بسیار گسترده از کشورهایی است که امکان حضور و بروز قوی در صحنه بین المللی را دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درعین حال با برشمردن موانعی که در مسیر جنبش غیرمتعهدها قرار دارد، خاطر نشان کرد: منافع کوتاه مدت، متعدد و متکثر و بعضاً متضاد مانع از این می شود که کشورهای عضو این جنبش بتوانند روی موضوعات اصولی که در آن اشتراک نظر دارند، همکاری کنند که این موضوع باعث نگرانی است.
وی ادامه داد: این دلیل سبب شده تا جنبش غیرمتعهدها حتی نتواند در موضوعات مربوط به جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، نقشی در حد چند کشور محدود پیشرفته صنعتی یا اعضای دائم شورای امنیت ایفا کند.
ظریف افزود: هرچه تماس ها گسترده تر باشد و همفکری ها بیشتر شود، می توان موضوعاتی را که کشورهای در حال توسعه و غیرمتعهدها بیش از دیگران از آن رنج می برند، حل کرد.
** افراط گرایی بیشترین قربانی خود را از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گرفته است
وی با اشاره به تداوم افراط گرایی در جهان و لزوم مقابله با آن ادامه داد: درست است که موضوع افراط گرایی جهانی شده و در اروپا نیز دامن آنها را آلوده کرده اما واقعیت این است که بیشترین قربانی خود را از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گرفته است.
ظریف، تشکیل گروه های افراطی بوکوحرام در نیجریه، الشباب در سومالی، داعش در عراق و سوریه و الجزایر و القاعده در یمن و افغانستان را نمونه ای از خشونت گرایی ارزیابی کرد که عملکرد آنها کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی را رنج می دهد.
وزیر امورخارجه تاکید کرد: ما نیاز داریم بیش از این که چشم مان به کشورهای غربی برای از بین بردن گروه های تروریستی باشد، راهکاری برای مبارزه آنها پیدا کنیم زیرا غربی ها منافع خود را پیگیری می کنند و نگرانی های ما را مدنظر ندارند.
وی تصریح کرد: حضور رئیس جمهور در یک مجمع عمومی با توجه به این که ایران امروز سردمدار مبارزه با خشونت و افراط است و ایده رئیس جمهور برای مبارزه با افراط و خشونت در جهان که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته است، می تواند زمینه های مختلفی را برای هماهنگی و همکاری بین کشورهای عدم تعهد بوجود آورد.
ظریف در پایان نشست اندونزی را فرصت بسیار مناسبی برای رفع این دغدغه ها عنوان کرد و گفت: در این برهه از زمان که ما در یمن شاهد جنگ، در عراق و سوریه نگران و در افغانستان و سایر نقاط دغدغه داریم، رئیس جمهور با شرکت در این جلسه با سران سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی گفت وگو می کند.
انتهای پیام/