یک نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«بهترین کتاب دفاع مقدس» برای ناشران امیدآفرین است/ دوسالانه انتخاب کتاب باید هرساله برگزار شود

قاسمی‌پور دوسالانه شدن برگزاری انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را روندی اشتباه دانست و گفت: برای حیات دادن به بهترین کتاب‌های دفاع مقدس باید انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس سالانه برگزار شود.
کد خبر: ۴۶۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷ - 06July 2021

«محمد قاسمی‌پور» نویسنده و محقق دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره برگزاری دوسالانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و در پاسخ به کارایی این رویداد ملی، اظهار داشت: انتخاب بهترین کتاب در حوزه دفاع مقدس در گرایش‌ها و سبک‌های مختلف در ۱۵ تا ۱۶ رده مختلف می‌‌تواند باشد.

وی افزود: این انتخاب اگر اصولی و دقیق شناسایی، داوری و تعیین شوند، در حوزه فرهنگ کلان و مرتبط با تولید و نشر می‌تواند تاثیرگذار باشد و بر ابعاد اقتصادی، پژوهشی و نشر بهینه کتاب می‌تواند تاثیر تعیین کننده داشته باشد.

قاسمی‌پور با تاکید بر اینکه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مستلزم آسیب‌شناسی جدی برای شناخت نقاط ضعف دوره‌های گذشته است، افزود: باید نقاط ضعف گذشته شناسایی و برطرف شود؛ چراکه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس نقش تعیین کننده‌ای در حوزه‌های آموزش‌های نوشتاری، پژوهشی، ناشران، نحوه رویکرد، سوژه‌یابی و سفارش موضوع آن‌ها و همچنین در توزیع و فروش دارد. به طور جامع و کامل تمام ابعاد زیربنایی که کتاب دفاع مقدس را می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد؛ البته این شرایط در حالتی رخ خواهد داد که با رفع مشکلات با استفاده از خرد جمعی به یک انتخاب قطعی دست پیدا کنیم.

انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برای ناشران امیدآفرین است

این نویسنده و پژوهشگر در پاسخ به‌ اینکه آیا برگزاری رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در ارتقاء کمی و کیفی کتاب این حوزه نقشی داشته است، عنوان کرد: بازخوردسنجی درباره دوره‌های پیشین این رویداد به‌درستی انجام نشده و در سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های برگزاری دوره‌ها نیز، برنامه‎‌ریزی و طراحی محدود به اختتامیه و اعلام نتایج و انتشار یک کتاب و بیانیه مکتوب دوره انتخاب کتاب بوده است.

یعنی ارتقاء کمی و کیفی کتاب زمانی در این رویداد می‌تواند معنا داشته باشد که ما دوره‌های انتخاب کتاب را پس از اعلام نتایج را دربردارنده تولید جدید و استفاده از فضای رسانه‌ای و مجازی بدانیم تا نتایج مورد اطلاع قرار گیرد و نشست‌های تکمیلی آثار در مجموعه کارهای تکمیلی و مراحل نهایی پس از کار قرار گیرد. به دلیل نبود این روند، لذا نمی‌تواند امیدوار بود این رویداد موجب افزایش کمی و کیفی آثار این حوزه شده باشد. اگر بخواهیم واقع‌بینانه و منصفانه صحبت کنیم، درباره ناشران برگزیده امیدبخشی و ایجاد انگیزه اتفاق افتاده تا در تولیدات بعدی و انتخاب سوژه فضای درستی را طی کنند.

قاسمی‌پور در پاسخ به اینکه ناشران دفاع مقدس چگونه می‌تواند در جریان این رویداد مهم ادبی همراه باشند، گفت: بنده در دوره‌های پیشین در جریان روند دبیرخانه‌ این رویداد بوده‌ام، نقش آفرینی ناشر در این رویداد بستگی به سیاست‌گذاری دبیرخانه دارد. کتاب می‌تواند فراتر از شاکله و شکل وجودی خود که منتشر شده، یک فرم تکمیلی و شناسنامه داشته باشد که این روند، کار دبیرخانه است. برگزارکنندگان می‌توانند از تمام پدیدآورندگان بخواهند تا برای اثری که ارائه می‌کنند یک ارزش افزوده محتوایی ارائه کنند و مختصات و ویژگی‌ها و نقاط قوت کتاب فوق را توضیح دهند. این فرم اختصاصی که به شرایط تولید کتاب می‌پردازد، می‌تواند تعیین کننده باشد.

مشارکت دادن ناشر در روند بهترین کتاب دفاع مقدس به اراده دبیرخانه بستگی دارد

وی ادامه داد: ناشر و پدیدآورنده وقتی در این رویداد می‌تواند نقش‌آفرین باشد که یک چراغ سبز و دعوتی از سوی دبیرخانه صورت گرفته باشد و آن‌ها خواسته و طلبی داشته باشند و حتما ناشران و نویسندگان در این زمینه مشارکت خواهند کرد. در شکل متداول، همواره تحویل دو نسخه از کتاب بوده که از سوی ناشر و تولید کننده صورت گرفته است. احساس می‌کنم طراحی چند فرم ویژه ناشر و نویسنده می‌تواند برای این رویداد طراحی شود.

این نویسنده درخصوص جریان‌سازی دوسالانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: هیچ رویداد فرهنگی و جشنواره و فراخوان داوری بی‌تاثیر نیست. البته در انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس سیاست‌گذاری مداوم برای پر کردن فاصله بین دوره‌ها وجود نداشته، لذا با برگزاری اختتامیه، رویداد به پایان می‌رسد. درحالی که کتاب یک کالای زنده است که حیات آن ادامه دارد و طبیعتاً کتاب‌های برگزیده موجوادت زنده‌ای هستند که باید وارد عرصه اجتماع شوند و لازم است این مولود زنده در فضای ارتباطاتی و اجتماعی مورد حمایت قرار گیرند. این روند در جریان‌های انتخاب کتاب سال کمتر مورد توجه بوده است.

انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می‌تواند برای ناشر کشف موضوع داشته باشد

قاسمی تاکید کرد: ناشری که در زمینه کتاب دفاع مقدس کار می‌کند امید و چشم‌داشتی به نهادهای فرهنگی و دولتی دارد. وقتی معتبرترین و جامع‌ترین رویداد این حوزه توسط یک سازمان برگزار می‌شود و نتایج آن اعلام عمومی می‌شود؛ ناشر به‌ عنوان یک نظاره‌گر و تماشاگر خاموش این روند را دنبال می‌کند، چراکه برای او مهم است و می‌تواند این مسیر برای او الهام‌بخش باشد. لذا سازوکارهای برنامه‌ریزی ناشران ازجمله انتخاب موضوع و کشف ظرفیت‌ها و موضوعات جدید از جمله موضوعاتی است که انتخاب کتاب دفاع مقدس برای ناشران می‌تواند به ارمغان بیاورد.

این پژوهشگر ادبی تصریح کرد: منتخبین این رویداد در دهه ۸۰ مورد حمایت‌های بهتر و فرصت‌های نمایشگاهی بیشتری قرار می‌گرفتند درحالی که این فرصت‌ها در دوره‌های اخیر جشنواره انتخاب کتاب کمتر مورد توجه بوده است. دبیرخانه با ظرفیت‌سازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانست این کتاب‌ها را در دستور خرید قرار دهد. اگر چنین روندهایی صورت نگیرد، نگاه ناشران به این رویداد همانند یک فرصت معمولی دیگر خواهد بود.

وی با تاکید براینکه با دوسالانه برگزار شدن رویداد انتخاب کتاب دفاع مقدس مشکل دارم، گفت: یک کتاب وقتی متولد می‌شود، سرنوشت آن در ارتباط‌گیری با مخاطب، در پرفروش شدن و دیده شدن و شناسایی در یک بازه زمانی شش ماهه رخ می‌دهد. یعنی شش‌ ماه تا یک‌ سال پس از انتشار، یک کتاب اگر دیده شد، پرفروش می‌شد و به‌ حیات خود ادامه می‌دهد. اینکه یک کتاب دو سال بعد از انتشار مورد داوری قرار گیرد، واقعا نمی‌تواند حیات آن را تحت تاثیر قرار دهد لذا سه سال بعد از انتشار یک کتاب با جایزه به کتابی برای دیده شدن آن، نمی‌توانیم معجزه کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار