به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «سید مهدی واعظ موسوی» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون سیره سیاسی «امام حسین (ع)»، اظهار داشت: دوره امامت «امام حسین (ع)» دورهای ویژه بود، در این زمان فردی به نام یزید بر صندلی حکومت جامعه اسلامی تکیه کرده بود که، اما علناً به مبارزه با اسلام پرداخته بود اگر چه بر جای «پیامبر اکرم (ص)» نشسته بود، اما هرگز رواج دهنده دین و توسعه دهنده اسلام ناب محمدی نبود.
وی به دلایل قیام «امام حسین (ع)» اشاره و بیان کرد: معاویه فردی بود که در ظاهر قواعد و اصول اسلامی را رعایت میکرد، اما وی علناً با اسلام مبارزه کرد در اینجا بود که «امام حسین (ع)» مبارزه طاغوت را در دستور کار قرار دادند و سکون، سکوت و یا تقیه را جایز ندانستند.
موسوی تأکیدات «امام حسین (ع)» در مبارزه با ظلم را مهم دانست و مطرح کرد: «امام حسین (ع)» رویکرد یزید در مقابله با اسلام را بهدقت زیر نظر داشتند و وقتی گستاخیهای یزید افزایش یافت فرمودند: «فاتحه اسلام را باید خواند وقتی پیشوا و حاکمش فردی فاسد همانند یزید باشد». این امر نشان میدهد که فساد، ظلم و ستم یزید به حدی بوده است که «امام حسین (ع)» مبارزه علنی را بر هر رویکردی دیگر ارجع دانستند، زیرا عملکرد یزید چیزی جر نابودی اسلام را در بر نداشت. «امام حسین (ع)» تفرقهای که یزید ایجاد کرد را بهوضوح دیدند لذا حاضر شدند تا برای زنده نگهداشتن تلاشهای مستمر «پیامبر اکرم (ص)» و پایدار نگهداشتن اسلام جان خود و عزیزترین افراد زندگی خود را نثار کنند.
وی به اهداف «امام حسین (ع)» اشاره و تأکید کرد: «امام حسین (ع)» قیام کردند تا به اصلاح در امت جد خود اقدام کنند و این امر را بارها بیان کردند، «سیدالشهدا (ع)» امر به معروف و نهی از منکر را پیام خود اعلام کردند، زیرا مصادیق منکر و ظلم را بهوضوح دیده بودند که در جامعه رواج یافته و این امر بهواسطه رویکرد حاکم فاسدی همچون یزید رخ داده بود.
اصلاح حکومت
کارشناس علوم قرآنی با اشاره به «امر به معروف و نهی از منکر» ابراز کرد: «امر به معروف و نهی از منکر» در سطح وسیع مورد تأکید «امام حسین (ع)» قرار گرفت، زیرا ایشان معتقد بودند که فساد حکومت مردم را به تباهی کشانده است و چنانچه حاکم جامعه اصلاح شود مردم نیز اصلاح خواهند شد در عین حال معتقد بودند نگاه مردم به رفتار حکومت و حاکمان بوده لذا «سیدالشهدا (ع)» به اصلاح دستگاه حکومت پرداختند.
واعظ موسوی به بیبصیرتی مردم در صحنه کربلا اشاره و تأکید کرد: بیبصیرتی برخی مردم در صحنه عاشورا بسیار واضح است آنانی که به پیکر «سیدالشهدا (ع)» سنگ میزدند مورد شماتت از سوی «امام حسین (ع)» قرار نگرفتند حتی در آن لحظات «امام حسین (ع)» تلاش داشتند تا آنان را در مسیر درست هدایت کنند و زمانی که سر از بدن این امام بزرگوار جدا میکردند ایشان هنوز در حال راهنمایی و آگاه سازی آنان از حقیقت بودند.
«امام حسین (ع)» اسوه مقاومت در برابر ظلم
وی ماهیت مبارزه «امام حسین (ع)» با دشمنان را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: ماهیت مبارزات «امام حسین (ع)» بسیار ارزنده و قابل تأمل است لذا صحنه عاشورا و قیام «سیدالشهدا (ع)» همواره بهعنوان بزرگترین قیام جامعه بشری دیده میشود قیامی که پیامهای ارزشمندی را در دل خود دارد و در این راستا حتی متفکران امروز جامعه غرب نیز «امام حسین (ع)» را بهعنوان اسوه مقاومت در برابر ظلم میشناسند.
واعظ موسوی پیرامون قیام «امام حسین (ع)» بیان کرد: نگاهی به محتوای قیام «امام حسین (ع)» نشان میدهد ایشان قیام کردند تا بدعتها را از بین ببرند و سنتهای اسلامی را بار دیگر زنده کنند چراکه یزید سنتها را زیر پا میگذاشت و نابود میکرد و به دنبال آن به ایجاد بدعتهای جدید مبادرت میکرد.
کارشناس علوم قرآنی به اشعار یزید و اعتقاداتش اشاره و بیان کرد: یزید حتی اِبایی در بیان اعتقادات نادرست خود نداشت در عین حال او افکار نادرست خود را در مجلسی که اسرای کربلا در آن حضور داشتند در قالب شعر بیان کرد.
واعظ موسوی به سخنان استاد مطهری پیرامون «امام حسین (ع)» اشاره و تأکید کرد: استاد مرتضی مطهری در کتاب خود با عنوان حماسه حسینی بیان کرده «امام حسین (ع) عظمت دید داشتند روش و منطق این امام بزرگوار بالاتر از کشته شدن بود، در حد توسعه انقلاب و دامنه خونریزی بود. در اینجا منطقش منطق شهید بود، منطق یک نفر انقلابی بود. منطقش در امتناع از بیعت، منطق یک انسان با شرف بود و نه بیشتر. منطقش در مقابل عامل دعوت، منطق یک سیاستمدار ورزیده و صالح بود و منطقش منطق شهید بود.»
وی پیرامون تأثیر قیام «امام حسین (ع)» از دیدگاه شهید مرتضی مطهری بیان کرد: «امام حسین (ع)» در ملت اسلام حماسه و غیرت ایجاد کرد، حمیت و شجاعت و سلحشوری به وجود آورد، خونها را به جوش آورد. شهادت «امام حسین (ع)» به شکلی نبود که مرعوبیت ایجاد کند، برعکس ... عشق، استغنا، غیرت، تحمل و بردباری به وجود آورد، ترس، برده صفتی، گداصفتی، غرور نژادی و ملی را از میان برد. همه اینها در حماسه حسینی وجود داشت.
سیره رفتاری «امام حسین (ع)»
وی به کرامت «امام حسین (ع)» اشاره و تصریح کرد: «امام حسین (ع)» بسیار کریم بودند در روایات آمده است روزی فقیری به سوی «سیدالشهدا (ع)» آمد و از ایشان در خواست کمک کرد، امام سوم شیعیان نیز به ملازم خود دستور میدهند هر آنچه از پولشان اکنون در اختیار ملازم است را به او بدهند، ملازم پولها را به فقیر میدهند و فقیر بعد از گرفتن پول شروع به شمردن پول میکند ملازم به او میگوید: چرا پول را میشماری مگر طلب کار بودی، مگر دندان اسب پیش کشی را میشمارند، «امام حسین (ع)» در پاسخ ملازم میفرمایند: حق با اوست طلبکار است، چون آبرویش را گرو گذاشته تا این پول را گرفته است این امر سطح نگاه کریمانه «امام حسین (ع)» را نشان میدهد.
ریشه بیبصیرتی مردم
واعظ موسوی به دلایل انحراف در جامعه روزگار ولایت «امام حسین (ع)» اشاره و بیان کرد: انحراف در دوره ولایت «امام حسین (ع)» ریشهاش بهروزهای پس از وفات «پیامبر اکرم (ص)» باز میگردد در زمانی که شورای سقیفه تشکیل شده و بدون در نظر گرفتن واقعه غدیر خم اقدام به انتخاب خلیفه کرد، آنها بهراحتی تأکیدات «نبی مکرم اسلام (ص)»، زیرا پا گذاشتند شورای سقیفه تنها دو ماه بعد از واقعه غدیر خم شکل گرفت. همین سطحی نگری مردم ابتدای انحراف و سقوط آنان را رقم زد، مردم به تأکیدات «پیامبر اکرم (ص)» بهاء ندادند و سر انجام عاشورا به وجود آمد به بیان بهتر عاشورا نتیجه عملکرد نادرست مردمی بود که با بیتوجهی از کنار مهمترین مؤلفههای اسلام گذشتند.
وی در همین راستا ابراز کرد: آنها از ولایت دور شدند و این فاصله روز بهروز بیشتر شد تا جایی که بصیرت آنان را تحت تأثیر قرار داد، کوتاهی آنان و ساده انگاری این مردم در اجرایی و عملیاتی کردن بیانات و تأکیدات «پیامبر اکرم (ع)» به دوری آنان از حق و فراموشی حقیقت شد تا جای که «امام حسین (ع)» را یک خارجی قلمداد میکردند سپس سر از تن این امام بزرگوار جدا کردند در حالی که ایشان تلاش داشتند تا حتی در دقایق آخر عمر با برکتشان آنان را هدایت کنند. راحتطلبی و آسایش در زمان ولایت «امام حسین (ع)» مردم را در خود فرو برد، بسیاری از یاران نزدیک «پیامبر اکرم (ص)» به خاطر تغییر در سبک زندگیشان از حقیقت دور شدند، تعدادی از آنان بنگاههای اقتصادی را تأسیس کردند و برخی مانند طلحه و زبیر نیز پا در مسیر خطا گذاشته و بر آن پافشاری کردند.
کارشناس علوم قرآنی به کتاب «پس از ۵۰ سال» اشاره و بیان کرد: در کتاب «پس از ۵۰ سال» نوشته سید جعفر سعیدی بهوضوح بیان شده که جامعه اسلامی پس از گذشت پنجاه سال از وفات «پیامبر اکرم (ص)» دچار چه مشکلات و آسیبهایی شد. در سال ۶۱ هجری قمری «امام حسین (ع)» تأکید میکنند از افراد خوب بهجز اندکی دیگر باقی نمانده است لذا دست به امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلان جامعه زده و دقیقا دست بر روی عامل بسیاری از مشکلات میگذارد.
عبرت از عاشورا
واعظ موسوی به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون عزاداری برای «امام حسین (ع)» اشاره و تأکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود همواره بر این موضوع تأکید دارند که باید از عبرتهای عاشورا سر مشق بگیریم. نکته قابل توجه در این است که عاشورا هم درسهایی را در بردارد و هم عبرتهایی که باید به هر دو توجه شود، اما عبرتها بسیار مهمتر هستند، حق خواهی و امر به معرف و نهی از منکر ایشان را نمادی ارزنده از انسانیت و مظلومیت در جهان کرد.
وی عزاداری پیرامون «امام حسین (ع)» را مورد برسی قرار داد و خاطرنشان کرد: عزاداران «امام حسین (ع)» را نماد مظلومیت میدانند در حالی که اگر قرار است عزاداری به کمال افراد ختم شود باید نگاهمان به نوع عزاداریها تغییر کند باید به شیوهای عزاداری کنیم که کمالی در ما رشد و تعالی یابد آنگاه میتوانیم ادعا کنیم که عزادار «سیدالشهدا (ع)» هستیم. به قول شهید مرتضی مطهری «امام حسین (ع)» را نباید تنها یک بنیاد قلمداد کرد بلکه باید حرکت را نیز به این بنیاد اضافه کرد تا محتوایی ارزنده پیرامون این امام بزرگوار را در عزاداریها خود در نظر داشته باشیم.
کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال در گذشته برای روشن کردن فضای مسجد نذر میکردند تا شمع در مسجد روشن کنند، اما امروز با وجود برق دیگر روشن کردن شمع توجیه عقلانی ندارد، اما همچنان شاهد روشن کردن شمع در برخی از مساجد هستیم بدین ترتیب باید رشد کنیم و سرمایه را در بخشی هزینه کنیم که منافع عمومی را به شیوهای مدرن و کاربردی در بر داشته باشد.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱