به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجتالاسلام «سعید ایلخانی» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون سیره سیاسی «امام حسین (ع)» در برخورد با دشمنان، اظهار داشت: رویکرد و برخورد «امام حسین (ع)» با بنی امیه به عنوان حاکمان ظلم به دو شیوه بود یکی در زمان معاویه که ایشان همچنان برقول و عهد برادر بزگوارشان «امام حسن (ع)» باقی مانده بودند و دوم در برخورد با ظلم و جور یزید که بر خلاف عهدنامه عمل کرده و خود را حاکم میدانست.
وی در همین راستا ادامه داد: ۹ سال از زمان ولایت «امام حسین (ع)» در زمان معاویه گذشت و با روی کار آمدن یزید ایشان به هیچ عنوان با ظلم کنار نیامدند خط مشی «سیدالشهدا (ع)» و رویکرد ایشان همان بندگی خداوند متعال بود، اما واکنش ایشان به برخوردهای حاکمان وقت متفاوت و بر اساس آنالیز و شناخت ایشان ازاین افراد بود، این رویکردی است که در سایر «ائمه معصومین (ع)» نیز دیده میشود.
ایستادگی «امام حسین (ع)» در برابر دشمنان
حجتالاسلام ایلخانی پیرامون ایستادگی «امام حسین (ع)» در برابر یزید ابراز کرد: «امام حسین (ع)» میدانست که ایستادگی در مقابل یزید در نهایت به شهادت ایشان ختم خواهد شد، اما با این حال شهادت پویا را برگزیدند، ایشان مبارزه با ظلم و طاغوت را در پیش گرفتند همانگونه که خداوند متعال در آیه ۲۸۱ سوره بقره فرمود: «وَاتَّقُوا یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ کُلُّ نَفْسٍ مَا کَسَبَتْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ، و بترسید از روزی که شما را به سوی خدا باز گردانند، پس هر کس پاداش عمل خویش خواهد یافت و به هیچ کس ستمی نکنند.»
وی به قیام «امام حسین (ع)» اشاره و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» میدانستند که مبارزات ایشان عدالت عالم گیر را ایجاد نمیکند و ظهور معنای عدالت و ظلم ستیزی تنها منوط به ظهور «امام زمان (عج)» است لذا ایشان تنها پرده از رویکرد نادرست افرادی که به نام اسلام حکومت را قصب کرده و مسیر انحراف جامعه اسلامی فراهم میکنند برداشتند.
کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: «امام حسین (ع)» به خوبی میدانستند که حضرت «مهدی (عج)» منجی عالم بشریت بوده و عدالت را در تمام عالم به اجرا خواهند گذاشت لذا ایشان زمینه را برای ظهور فراهم کردند و تلاش داشتند تا جلوی فساد را بگیرند و در مقابل فساد و ظلم به تنهایی بایستند لذا راضی به رضای خدا شده و زمینه ساز ظهور شدند. اگر «امام حسین (ع)» شهید نمیشدند فساد تمام عالم را در بر میگرفت.
قیام عاشورا و قیام حضرت «مهدی (عج)»
حجتالاسلام ایلخانی به رویکرد «امام خمینی (ره)» اشاره و بیان کرد: وقتی «امام خمینی (ره)» قیام کردند از ایشان سوال شد این قیام شما همان قیام و ظهور وعده داده شده است؟، «امام خمینی (ره)» گفتند شکل گیری انقلاب اسلامی ایران پایانی بود بر ۴۰ سال فساد این مهم در شعر رهبر کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز دیده میشود:
وی با اشاره به قیام «امام حسین (ع)» اظهار کرد: درک قیام «امام حسین (ع)» نیاز به توجه نیاز دارد، زیرا ایشان راه قیام را برای سایر مبارزات فراهم کردند و هدف مبارزه با فساد جهان شمول را معرفی کردند. «سیدالشهدا (ع)» هرگز در مقابل ظلم سر خم نکردند.
هدف امام سوم شهادت و ایستادگی در مقابل سلطان ظالم بود
کارشناس علوم قرآنی پیرامون هدف «امام حسین (ع)» در واقعه عاشورا را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: مرگ در زندگی تحت سلطه آزادگی و زندگی در سایه ظلم ذلت است این امر معنایی بلند و مهم دارد هدفی که «امام حسین (ع)» آن را در زندگی خود در پیش گرفتند شهادت و ایستادگی در مقابل سلطان ظالم بود این درسی بزرگ برای جامعه بشری بود که «امام حسین (ع)» از خود بر جای گذاشتند.
وی تفکر «امام حسین (ع)» را مورد ارزیابی قرارداد و افزود: تفکری که تحت سلطه باشد تفکری ذلیل است این مهم را «امام حسین (ع)» به ما آموخت همچنین ایشان مقاومت در برابر تحریم را به ما نشان داد، «سید الشهدا (ع)» به همراه خانواده در واقعه کربلا تحریم شدند، ایشان تحریم آب بودند و در این مسیر کودک ۶ ماهه ایشان نیز از بین رفت، اما ایشان استوار بر هدف بلند خود یعنی آزادگی بودند همین امر نام ایشان را بر تارک تاریخ بلند آوازه کرد.
حجتالاسلام ایلخانی لزوم توجه به تفکر «امام حسین (ع)» را مهم دانست و بیان کرد: تفکر حسینی سرشار از حقیقت جویی و بزرگ اندیشی است این همان مسیری است که باید آن را در زندگی سرمشق قرار داد، رجوع به منش «سیدالشهدا (ع)» بسیار مهم است و رمز آزادگی زندگی بشری خواهد بود، کجای دنیا آموزگاری را میشناسید که در نصف روز دانش آموزان خود را به نحوی تربیت کند که منشور آزادی جامعه بشری شوند. هر آرزویی بهایی دارد، آرزوی آزادگی و سر بلندی برای «سیدالشهدا (ع)» شهادت در راه خداوند متعال و اهداف بلند بود، امری که «امام حسین (ع)» آن را پذیرفتند و به جاودانگی دست یافتند.
وی به برخی از اعمال سالروز ولادت «امام حسین (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: هر کس در روز سوم شعبان دو رکعت نماز بجا بیاورد که در هر رکعت یک بار «فاتحة الکتاب» و بیست و پنج بار سوره «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» را بخواند، خداوند در روز قیامت درهاى هشتگانه بهشت را به روى او مىگشاید و درهاى هفتگانه جهنم را به رویش مىبندد و هزار دست لباس به او پوشانده و هزار تاج بر سرش مىگذارد. روزه نیز در این روز بسیار ثواب دارد.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱