گروه حماسه و جهاد دفاعپرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ شیوع کرونا موجب ایجاد محدودیتهای اجتماعی در کشور شد؛ اما طولی نکشید که برای از بین بردن این محدودیتها، از ابزارهای ارتباطی و رسانهای بهره گرفته شد. برای نمونه، بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و آموزشی بر بستر مجازی صورت گرفت؛ از آموزش مجازی مدارس و دانشگاهها گرفته تا برگزاری همایشها و جلسات، برپایی هیئتهای مذهبی، زیارت مجازی حرمهای مطهر و...
در این میان، «راهیان نور» نیز تحت تأثیر شیوع کرونا تعطیل شد؛ بنابراین همانند بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دیگر، موضوع بهرهگیری از ابزارهای ارتباطی و رسانهای برای جبران تعطیلی این رویداد بزرگ فرهنگی مطرح شد تا زائران بتوانند در دوره تعطیلی آن، مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را از دور زیارت کنند.
امسال با کنترل نسبی کرونا و تزریق عمومی واکسن، اردوهای راهیان نور پس از ۲ سال تعطیلی دوباره از سر گرفته شد و زائران زیادی از اقصینقاط کشور به مناطق عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس پای نهادند.
شور و اشتیاق مردم برای حضور در مناطق عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس پس از این وقفه ۲ ساله، نشان داد که اگرچه ابزارهای ارتباطی و رسانهای میتوانند تا به نحوی دل زائران را برای مدت کوتاهی به یادمانهای دفاع مقدس ببرند؛ اما نمیتوانند آن تأثیرات روحی و معنوی که در مشهد شهیدان در زائران ایجاد میشود را داشته باشند.
بدونشک قرار گرفتن زائران راهیان نور در حال و هوای مناطق عملیاتی دفاع مقدس و دیدن آثار بهجای مانده از آن دوران و همچنین حماسههایی که رزمندگان در شرایطی سخت رقم زدند، مانند عبور غواصان از اروندرود در عملیات «کربلای چهار» و یا ایستادگی «دانشجویان پیرو خط امام» در مقابل تانکهای ارتش بعث در «هویزه»، آن هم با دستان خالی و صدها حماسه دیگر، بههمراه روایتگریهایی که در کنار مشهد شهیدان برای آنها میشود، میتواند این حماسهها را در ذهن زائران با تأثیر بیشتری ثبت و ضبط کند.
همچنین معنویتی که با شنیدن حال و هوای معنوی جبههها برای زائران در اردوهای راهیان نور ایجاد میشود، مانند نمازهای شب رزمندگان در حسینیه «شهید محمدابراهیم همت» پادگان دوکوهه و یا توسلهای رزمندگان در شبهای عملیات و... تجربه نشان داده که موجب ایجاد تغییرات در بسیاری از افراد خصوصاً نسل جوان از لحاظ اعتقادی و فرهنگی شده است.
از طرفی دیگر؛ پیشکسوتان دفاع مقدس که یکی از اقشار شرکتکننده در راهیان نور هستند نیز با حضور در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، خاطرات حضور خود در جبههها و نیز حماسهها و یاد همرزمان شهیدشان را تازه میکنند و این موضوع سبب میشود تا آنها همچنان فراموش نکنند که بایستی پای عهدی که با انقلاب اسلامی بستهاند، بمانند.
اگر بخواهیم دقیقتر به تأثیرات راهیان نور در جامعه بپردازیم، بدونشک این تأثیرات بیش از آن چیزهایی است که گفته شد و باید همه این تأثیرات، نظیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جلوگیری از تحریف دفاع مقدس، تقویت دشمنشناسی، حرکت در مسیر ایجاد «معنویت و اخلاق» در جامعه اسلامی که یکی از مؤلفههای بیانیه گام دوم انقلاب است و... را یکبهیک واکاوی و مورد بررسی قرار دهیم؛ اما موضوع مهمتر از تأثیرات راهیان نور در جامعه و میتوان گفت شرط تحقق این تأثیرات، حفظ حضور مردم در راهیان نور است؛ لذا این حضور نباید با بهانههای مختلف آسیب ببیند؛ برای مثال، موضوعاتی نظیر راهیان نور مجازی تا جایی که فضایی سالم و ارزشی را در فضای مجازی ایجاد کند و حال و هوای راهیان نور را برای زائران در طول سال زنده نگه دارد و افرادی که به راهیان نور نرفتهاند را به حضور در این اردوی معنوی ترغیب کند، مناسب است؛ اما باید در نظر داشت که چنین موضوعاتی نباید جایگزین حضور مردم در راهیان نور شوند.
انتهای پیام/ 113