دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی در نشست خبری:

وظیفه داستان حماسی دفاع از مرز‌های فرهنگی و جغرافیایی است/ غفلت از موضوعات دینی حماسه

شرفی‌خبوشان مفاهیم تاریخی، بومی و دینی را تمدن‌ساز دانست و گفت: وظیفه حماسه ایجاد هویت و دفاع از مرز‌های فرهنگی و جغرافیایی است درحالی که غفلت از موضوعات دینی حماسه صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۵۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ - 31October 2022

وظیفه حماسه ایجاد هویت و دفاع از مرز‌های فرهنگی و جغرافیایی است/ غفلت از موضوعات دینی حماسهبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری و رونمایی از پوستر سومین جایزه ملی داستان حماسی امروز (دوشنبه) با حضور «علی فروزانفر» معاون فرهنگی حوزه هنری، «مجید عسگری» رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و «محمدرضا شرفی خبوشان»، دبیر علمی این رویداد در حوزه هنری برگزار شد.

شرفی‌خبوشان به طرح سوالی پرداخت و با بیان اینکه یک جایزه ادبی باید چه کاری انجام دهد و وظیفه جوایز چیست، خطاب به خبرنگاران حاضر اظهار داشت: شما به‌عنوان خبرنگار تاکنون جوایز مختلفی را در حیطه‌های مختلف گزارش و اطلاع‌رسانی کرده‌اید و از جزئیات آن مطلع هستید، انتظار شما و مردم از یک جایزه این است که در سطحی که مخاطبان را درگیر می‌کند، تاثیرگذار باشد و اثرگذاری آن مشهود باشد لذا این اثرگذاری باید در تولید اثر و سطح فرهنگ جامعه باشد چراکه یک جایزه می‌خواهد به‌معنای واقعی کلمه جریان‌سازی کند.

وی با تاکید براینکه جایزه ملی داستان حماسی با جریان‌سازی موفق خواهد بود، افزود: با برگزاری دو دوره‌ی جایزه ملیِ داستان حماسی ما شواهد این جریان‌سازی را دیده‌ایم چراکه هم تولید اثر و معرفی آن در جایزه اتفاق افتاده و هم اینکه ما در معرفی و ارائه یک طرز و شیوه حرکت ‌کرده‎ایم یعنی داستان ملی حماسی، داستان حماسی را به‌عنوان یک گونه در جریان ادبیات داستانی کشورمان مطرح می‎‌کند.

دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی جایزه‌ای که بخواهد به این پردازد که یک گونه‌ می‌تواند ماحصل کنش‌های تاریخی و فرهنگی مردم باشد را نداشته‌ایم. جایزه ملی داستان حماسی مدعی است که دارد به گونه‎ای می‌پردازد که این گونه یک گونه خاص برآمده از تاریخ، تمدن، فرهنگ و کنش‌های جمعی مردم ماست. این کنش‎های جمعی در مقاطع مختلف تاریخی شکل گرفته است و از روزگاران باستان تا دوران تاریخی و حتی دوران تاریخ معاصر و آن چیزی که ما همه از آن مطلع هستیم این است که چیزی که ادبیات داستانی یک ملت را تعیین می‎‌کند، پرداختن به این کنش‎های جمعی است و کمک به خودآگاهی جمعی است که جایزه ملی داستان حماسی می‌خواهد یک خودآگاهی ایجاد و این مطلع شدن از سرشت خویشتن یکی از مولفه‌های مهم حماسه است.

شرفی‌خبوشان اظهار داشت: در تاریخ هر ملتی حماسه شکل می‎گیرد تا ضمن اینکه از دست‌آوردهای ملت دفاع و از آن‎ها حفاظت کند؛ به ملتش آگاهی بدهد که چه دستاوردهایی دارد که باید قدرآن‌ها را دانست. با قدردانی و آگاهی از دست‎آورها است که هویت شکل می‎گیرد و مسئله ملت پیش می‌آید و مفهوم ملت و ملیت و فراتر از آن مفهوم ملت که در فضای دینی تنفس می‌کند، برآمده از همین نگاه‎های جدی و اساسی به داشته‌ها و کنش‌های جمعی در حیطه‌‌های تاریخی، بومی و دینی است.

وی مولفه‎های تاریخ، بوم و دین را تمدن‌ساز دانست و تصریح کرد: ما در حوزه رمان و داستان کوتاه می‌توانیم گونه‎ای را پدید بیاوریم که این گونه متعلق به ایران است و با ضرس قاطع این شکل از آفرینش‌های ادبی خاص ملت ماست چراکه در گذشته ما این گونه‎ها را خلق کرده‌‎ایم. بنابراین به زعم بنده، جایزه ملی داستان حماسی یک جایزه جریان‌ساز است که اثرگذاری آن در سطوح مختلف هویدا خواهد شد. ضمن اینکه طراحی که درباره این جایزه صورت گرفته است از ابعاد مختلف ورود پیدا کرده است و این جایزه تولید اثر را مدنظر گرفته درحالی که داوری آثار فاخر که توسط نویسندگان حرفه‌‌ای نگارش می‌شود را می‌بیند و شرایطی را نیز برای نویسندگان جوان فراهم آورده است.

دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی به تشریح برنامه‌های آموزشی این رویداد در استان‌های سراسر کشور پرداخت و تاکید کرد: در هر استان نویسندگان پیشکسوت و باتجربه می‌‎توانند به عنوان استاد گروهی را که می‌توانند در محورهای جایزه ورود پیدا کنند را همراهی کند. محورهای جایزه نشان می‎دهد ما چه اتفاقاتی را مدنظر داریم و تمام حماسه‌های تاریخی از دوران گذشته باستانی تا معاصر را مدنظر داریم یعنی در هر دوره‎ای که یک قهرمان وجود دارد که برآمده از یک ملت و جمع است، مورد توجه باشد. حماسه معنی جمعی دارد درحالی که فرد در ان مطرح است اما پایگاه، محل تغذیه و نمود و رشد قهرمان، مردم است. با اتکای با این مردم می‎توان حماسه رقم بخورد.

شرفی‌خبوشان در تعریف حماسه گفت: حماسه به طور کاملاً پررنگی وظیفه‌اش ایجاد هویت و دفاع از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی است. کشور ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی تنفس می‌کند و فقط زبان فارسی نیست که فرهنگ و هویت ما را می‌سازد بلکه دستاوردها تاریخی و بینش و نگرش و رفتار ما در مقاطع تاریخی از ملت ما که یک ملت خاص و شریف ساخت است که ما وظیفه داریم این مشخصه‌ها را در جهان اعلام کنیم. بنابراین جایزه داستان حماسی یک نگاه به فرامرزها هم دارد.

وی با تاکید براینکه هر بوم ایران حماسه خاص خودش را دارد، افزود: از شمال کشور تا مرکز و جنوب کشور به هر خطه‌ی که نگاه کنید شاهد قهرمانانی هستید که از بطن مردم برخاسته است؛ این کشور با استفاده از ظرفیت‌های درونی خودش حماسه آفریده است و از رئیسعلی دلواری در تنگستان تا میرزا کوچکخان جنگلی در گیلان حماسه آفریدند و بسیاری از آفریندگان حماسه که عموم مردم اطلاع اندکی از آن‌‎ها دارند. مثلا در شمال خراسان ما کسانی داریم که حماسه آفریده‌اند و نمونه‌ای که میرعماد است در مقابل مغولان ایستاده است. جایزه داستان حماسی این فرصت را فراهم میکند تا همه در بوم خودشان این حماسه را پیدا کنند و با اتکا بر داشته‌ها و علم داستان نویسی این حماسه‌ها را ماندگار کنند. ما در حیطه‌ی حماسی دینی نیز ایده‌ها و موضوعات بسیاری داریم که از آن‌ها غفلت شده است درحالی که در روزگار گذشته و معاصر کسانی بوده‌اند که در جایگاه قهرمان مدعی پاسداشت و نگه‌داری مفاهیم و معرفت دینی بوده‌اند و در برابر تهدیدات ایستادگی کرده‌اند.

دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی خاطرنشان کرد: بعد از سال‌ها برگزاری جشنواره خروجی کار ما منجبر به این خواهد شد تا بتوانیم به نوعی از برگزاری جایزه برسیم تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم و جایزه‌‎ای تحول‎گرا و آینده‌نگر را پایه‌ریزی کردیم که به اثرگذاری در حوزه فرهنگ فکر می‌کند. این جایزه تنها در یک بعد فعالیت ندارد بلکه هنر را همانند یک ابزار برای اثرگذاری فرهنگی دنبال می‌کند و مدعی است که در طرز و روش و شیوه آفرینش‌های ادبی می‌تواند اثرگذار باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها