در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو مطرح شد؛

اهمیت رده‌بندی در محتوای رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر

مهمانان این هفته برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص اهمیت رده‌بندی محتوا در رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر صحبت کردند.
کد خبر: ۵۵۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ - 04December 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی «رقیه‌زهرا پرندآور» و با اجرای «لیلا سلمانی» با موضوع «بررسی ابزار‌های گزینش‌گری در زیست‌بوم صوت‌ و تصویر فراگیر» با حضور «علیرضا گودرزی فراهانی» مدیر سرویس چی خوبه، «محمد شهبازی» مدیر محتوایی پلتفرم فیلم‌ناب و «محمدصادق افراسیابی» معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

گودرزی فراهانی در ابتدای این برنامه در تعریف ابزار‌های انتخاب در زیست‌بوم صوت‌ و تصویر فراگیر اظهار داشت: کاربری که از یک سایت یا برنامه استفاده می‌کند که در آن محتوا‌هایی از جمله انیمیشن، فیلم یا حتی بازی وجود دارد، آن محتوا باید رده‌بندی سنی یا توصیف شود که به ابزار‌هایی که این رده‌بندی و توصیه به خانواده‌ها را برای انتخاب محتوا انجام می‌دهند، ابزار‌های گزینشگری محتوا گفته می‌شود. ما پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم و این اتفاق در ۱۰۰ کشور دنیا در حال اجراست. ما در «چی خوبه» براساس این پژوهش‌ها یک نظام‌نامه داخلی تهیه کرده‌ایم. بر اساس این نظام‌نامه، یک‌سری تحلیلگر تربیت شده‌اند که از سال ۹۷ محتوا‌ها را رده‌بندی می‌کنند.

شهبازی در ادامه صحبت‌های گودرزی و در این‌باره گفت: رده‌بندی الزامی است که برای ما هم به عنوان پلتفرم تعیین شده است. بنیان‌گذار این رده‌بندی‌ها آمریکا بوده است. مسئله ما این است که تعریف‌های رده‌بندی‌های کشور‌های اروپایی و آمریکا با فرهنگ ما نمی‌خواند و ما نیازمند الگوی رده بندی سنی بومی هستیم. ما برای این کار یک تیم تحقیق و توسعه تشکیل دادیم و پژوهش‌هایی انجام دادیم تا به‌عنوان رسانه مخاطب خود را حفظ کنیم و معتقدیم که به رده‌بندی سنی باید رده‌بندی محتوایی هم اضافه شود.

وی افزود: ما به دنبال کسب درآمد هستیم و میدانیم که کسب و کار‌های محتوایی به سبک زندگی خانواده‌ها گره خورده است و در خانواده و تربیت فرزندان تاثیر دارد. جامعه ما خانواده‌محور است. ما این را درک کرده و تلاش می‌کنیم که رده‌بندی متناسب با نیاز‌های خانواده‌ها صورت پذیرد.

گودرزی در ادامه توضیح داد: مشکل اساسی که ما به‌ویژه با سه پلتفرم اصلی نمایش خانگی داریم، این است که نگاه آن سه پلتفرم، نگاه اقتصادی است. وقتی ما در عرصه فرهنگی کار می‌کنیم، باید الویت‌بندی داشته باشیم و حاکمیت و ساترا باید روی این محتوا‌ها نظارت داشته باشند.

افراسیابی که به‌صورت تلفنی در گفت‌وگو شرکت داشت، درخصوص برنامه‌های ساترا درخصوص ابزار‌های انتخاب محتوا در زیست‌بوم صوت‌ و تصویر فراگیر گفت: به پلتفرم‌هایی که از ما مجوز دارند، توصیه می‌شود تا از ابزار‌های گزینش‌گری محتوا استفاده کنند تا از این طریق مخاطب پلتفرم بتواند با کمک ابزار گزینش‌گری، محتوای مناسب برای خودش را پیدا کند.

وی افزود: مسئله دیگر این است که کاربری که از یک پلتفرم استفاده می‌کند، باید بتواند به‌صورت انتخابی از یک سرویس گزینش محتوا در آن پلتفرم استفاده کند و اقدامات ساترا در این حوزه حتما با مشورت مدیران پلتفرم‌ها و مدیران ابزار‌های گزینش‌گری محتوا شامل چی خوبه، کدومو و چه بازی طوری خواهد بود که اول از همه نیاز‌های خانواده‌های ایرانی در حوزه ابزار‌های گزینش‌گری محتوا تأمین شود و موضوع دوم این است که پلتفرم‌ها باید از بابت ارائه این سرویس منتفع شوند و نباید احساس کنند که اتصال آن‌ها به ابزار‌های گزینش‌گری محتوا برای آن‌ها هزینه ایجاد خواهد کرد که ان‌شاءالله این کار با همفکری و هم‌افزایی میان نهاد تنظیم‌گر و پلتفرم‌ها و در صورت لزوم حمایت مالی ساترا از توسعه ابزار‌های گزینش‌گری محتوا روی پلتفرم‌ها به انجام خواهد رسید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها