به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس در نشست خبری هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اظهار داشت: در این جایگاه وظیفه دارم تشکر کنم از کسانی که قبلاً این مسیر را ایجاد کردند و پیش آوردند به ویژه محمد خزاعی که پنج دوره دبیر این رویداد بود و عظیمی میرآبادی که بر خلاف وضعیت عجیب و غریب کرونا جشنواره را برگزار کرد.
وی تصریح کرد: این دوره از جشنواره مسیر خوبی را طی میکند. آنچه در جشنوارهها اهمیت پیدا میکند جریان مدیریتی است که دارند، جشنوارهها میتوانند شرایطی فراهم کنند که جریان تولید بهسمت و سوی خاصی کشیده شود جشنوارههای الف دنیا هم چنین کارکردی دارند. میشود گفت بخشی از مدیریت سینما در اقصی نقاط جهان توسط همین جشنوارههای الف صورت میگیرد چون جوایز و توجهی که دارند زمینهای برای تولید آنچه را که میخواهند، فراهم میکند. یکی از مهمترین دستاوردهای کشور ما در طول این سالها سینماست و سینمای ما در سطح دنیا یک تشخص متفاوت دارد به این نحو که هر کجا شما را به نام سینمای ایران بشناسند احترام ویژهای برای شما میگذارند.
واکنشها به «موقعیت مهدی» ما را به حیرت واداشت
حسینی عنوان کرد: ژانرهای متداول دنیا در اصابت با فرهنگهای مختلف تغییر ماهیت میدهند و تنها گونهای که در اصابت با فرهنگ ایرانی تغییر ماهیت داد سینمای دفاع مقدس بود چون سینمای جنگ در دنیا متداول بود ولی وقتی با فرهنگ جبهه و بچههای رزمنده برخورد کرد گونهای دیگر از تصویرگری را به دنیا معرفی کرد که عناصر متفاوتی داشت و حرف خود را به شکل متفاوت به دنیا میگفت. این جریان تا امروز ادامه پیدا کرد و فکر میکنم طعم فوقالعاده آن همیشه زیر زبان ماست. یک سال گذشته وقتی «موقعیت مهدی» پخش شد به واکنشها فکر میکردم و ته دلم آشوب بود اما واکنشها خیلی خوب بود چون فیلم صداقت داشت و واقعاً دفاع مقدسی بود واکنشها آنقدر عجیب بود که ما را به حیرت وا میداشت چون آدمهایی که در این فضا نبودند و فکر نمیکردیم درباره ارزشهای دفاع مقدس صحبت کنند چنین فیلمی ساختند.
وی گفت: مسأله دیگر جشنواره «مقاومت» وفاق ملی است، آنچه طعم این جشنواره را به کام همه شیرین میکند این است که ما بر سر چند چیز وفاق داریم. کار من سیاست نیست و هنر است پس وقتی در فضای هنری حرفی میزنید که از جنسیت، انسانیت و شکوه و بالندگی و سرزمینی به کهنی ایرانی است حتماً همه آدمهای اهل هنر جذبش میشوند، کنار شما قرار میگیرند و دیگر فیگور سیاسی وجود ندارد. آنچه جشنواره مقاومت را متمایز میکند همین است. نکته دیگر وجه ایدئولوژیک این جشنواره است همه جشنوارهها چنین رویکردی دارند چه اعلامی چه اعمالی. جشنواره مقاومت موقعیت ایدئولوژیک خود را اعلام میکند و میگوید من طرف مستضعفان دنیا هستم. من جشنواره مقاومت را یک جشنواره ممتاز میدانم و تلاش میکنیم جشنواره خوبی را رقم بزنیم.
شهرک دفاع مقدس از مهمترین گنجهای سینمای ایران است
حسینی درباره شهرک سینمایی دفاع مقدس کرد: بخشهایی از تولید آثار مرتبط به حوزه دفاع مقدس نیاز به زیر ساخت دارد که بسیار مهم است. مثلاً غربیها زیرساخت دریایی دارند و فیلمهایی این چنینی میسازند یعنی در حالی که شما دریانوردان را از دست دزدان دریایی سومالی نجات میدهید اما غربیها فیلم «ناخدا فیلیپس» را میسازند چون آنها زیرساخت اثر دریایی دارند برخی از حوزههای ما زیرساخت ندارند اما حوزههای سنتی در حال برطرف شدن هستند. ما به اندازه بضاعت خود تلاش کردیم فضای خوبی در شهرک سینمایی دفاع مقدس داشته باشیم که به نظرم یکی از مهمترین گنجهای سینمای ایران است چون در منطقه بینظیر است ولی بهرهمندی ما تقریباً صفر بوده و همهاش داشتیم از آن استفاده میکردیم ولی برای شهرک اتفاقات خوبی در این یکی دو سال اخیر رخ داده است.
وی درباره ضعف فیلمنامههای آثار مقاومت گفت: من الان عضو شورای پروانه ساخت هستم و بهتر از هر کسی این نقطه ضعف را درک کردهام چون همه فیلمنامهها را خواندهام. متاسفانه فیلمنامه در ایران جدی گرفته نمیشود مثلاً در غرب برای تولید فیلمهای جنگی و تاریخی فیلمنامه غیر فرآوری شده سر صحنه نمیبرند، استوری برد و… برای آن در نظر میگیرند اما ما به شکل سنتی کار میکنیم وقتی از سینمای درویش صحبت میکنید با یک سینمای فوقالعاده مواجهیم و نباید سینمای او متوقف نشود.
چرا دیگر طعم «دوئل» را نمیچشیم؟ قدرت سینمای ایران یعنی همین. مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره کلینیک فیلمنامه گفت: خواهش میکنم از این عبارت استفاده نکنید چون ما دوستان را خاضعانه کمک میکنیم تا فیلمنامه شکل بهتری به خود بگیرد.
انتهای پیام/121