به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، ناخدا دوم عرشه مغانی، فرمانده ناوشکن دنا در سخنانی، اظهار داشت: مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نمایش اقتدار و توانمندی صنعت دریایی کشور و توان مهندسان دریانوردی کشورمان بود که در این مأموریت به منصه ظهور گذاشته شد. در پهلوگیریها و بازدید از بنادری که انجام شد، برای میزبانان جای تعجب داشت ناو دنا ساخت جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی و مدیریت ایرانی در حال انجام مأموریت است.
عظمت دنای پر ابهت
با نگاهی تاریخی به سیر تحول نیروی دریایی کشورمان به خوبی علت تعجب دنیا از ابهت دنا روشن میشود؛ وقتی ایران تا پیش از انقلاب اسلامی توان دریایی نداشت یا تنها برای خدمت به آمریکا و انگلیس بود که سبب میشد آنها مانع از قدرت گرفتن نیروی دریایی کشورمان شوند، چه رسد به ساخت ناوگروهی به این عظمت؛ آن هم در اوج تحریمهای غرب که حالا نیروی دریایی کورمان جزو مقتدرترینهای دنیا به شمار میرود.
نیرویی که در زمان رژیم پهلوی خفت و خواری دید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از تهدید و جنگ به شگفتی آفرینی درعرصه تولید ناو و از مصادره نفتکشها و دخالت غربیها حالا به سفر دور دنیا رسیده است. ناوگروه بزرگ ارتش پس از توقیف کشتیها و نفتکشهای متجاوز، اکنون به آبهای سرزمینیمان رسیده و جهان را انگشت به دهان نگه داشته است.
باید عنوان کرد، حضور ایران در دریا و شکلگیری قدرت دریایی، هرچند در دوره صفویه و با اخراج پرتغالیها از خلیج فارس و جزیره هرمز کلید خورد، اما با مداخله انگلیسیها به سرانجام نرسید. در دوره قاجار نیز تلاشهایی برای خرید تجهیزات دریایی انجام شد، اما استفادهای از آنها نشد و بدون استفاده به تدریج در نزدیکی بوشهر در آب فرو رفتند و غرق شدند.
وقتی قاجار به آخر خط رسید و همزمان با جنگ جهانی اول، انگلیس تنها برای حفظ منافع خود اقدام به تشکیل پلیس جنوب در ایران کرد تا از سواحل و بنادر ایران بهنفع خود بهره برداری کند.
پول ملت در راه حفظ منافع بیگانگان
دوره پهلوی نیز اوضاع چندان تغییر نکرد و شاید بهتر باشد بگوییم، سردمداران پهلوی پول و حق مردمان ایران زمین را در راه حفظ منافع انگلیس و آمریکا هدر دادند، بدون اینکه ذرهای بر توان نیروی دریایی کشور بیفزایند.
در آن زمان نیروی دریایی ایران با خرید تجهیزات مدرن از آمریکا و انگلیس قدرت گرفت، اما توان آن در راستای حفظ منافع آمریکا و تبدیل شدن ایران به ژاندارم منطقه و خلیج فارس بود. در همین راستا شاه با خیانتی به بزرگی تاریخ با نظر انگلیسیها، بحرین را از ایران جدا کرد.
انقلاب و ظهور توان نیروی دریایی
انقلاب اسلامی ایران و میدان دادن به هوش، توان، قدرت و استعداد جوان مسلمان سبب شد نخستین گامها در راستای بومی شدن قدرت دریایی ایران برداشته شود و جوانان متخصص ایرانی در غیاب مستشاران خارجی موفق شدند تجهیزات را به کار گیرند و تعمیر کنند.
قدرت نوپای دریایی ایران در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی با جنگ تحمیلی عراق و حملات ناوهای آمریکایی در خلیج فارس مواجه شد. هرچند در این دوره ضرباتی به نیروی دریایی ایران وارد شد، اما مقاومت نیروهای دریایی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع از توقف رشد توان دریایی ایران شد.
پس از پایان جنگ تحمیلی، سپاه به نیرویی قوی در دفاع از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس تبدیل شد و ارتش در نقش قدرت فرامرزی دریایی ظهور یافت.
دستگیری ملوانان متجاوز و توقیف نفتکش انگلیسی
نتیجه قدرت و اقتدار دریایی ایران سبب شد دشمن با وجود تمام شیطنتها در راستای ثابت کردن اینکه همچنان میتواند به آبهای سرزمینی ما تجاوز کند، مغلوب و با وجود شاخ و شانه کشیدن، خجل شود. دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی و انگلیس در مرزهای آبی ایران تا اقدام تفنگداران نیروی دریایی سپاه در مرداد ماه سال گذشته برای توقیف نفتکش انگلیسی متخلف که باعث شد نفتکش ایرانی آزاد شود، نشان دهنده اقتدار نیروی دریایی کشورمان است.
بد نیست به ستم و زورگویی غربیها در توقیف نفت کش ایرانی اشاره شود؛ آنجا که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹، ایران از سوی انگلستان مورد تحریم اقتصادی قرار گرفت و انگلیس در راستای اعمال تحریم اقتصادی، مانع از فروش نفت ایران به دیگر کشورها شد. آنها ملی شدن صنعت نفت را بهرسمیت نمیشناختند و نفت ایران را طبق قرارداد میان دو کشور متعلق به شرکت نفت انگلیس و ایران میدانستند.
نخستین قضاوت لاهه در مرداد سال ۱۳۳۰، ملی کردن صنعت نفت را بهدلیل خسارتهایی که به انگلستان وارد کرده بود، غیرقانونی شناخت و این حکم باعث شد مؤسسات کشتیرانی خارجی از حمل نفت ایران خودداری کنند. در این میان شرکت خصوصی «ایپم» ایتالیا قبول کرد با ۲۵ درصد تخفیف و با پرداخت شکر در برابر نفت، نفت ایران را بخرد. در گام نخست قرار شد این شرکت یکهزار تُن نفت از ایران خریداری و در ایتالیا تخلیه کند. البته قرار بود خرید شرکت ایتالیایی در شرایط تحریم آزمایشی باشد و در صورت موفقیت، ۲۰ میلیون تُن از نفت خام را در دهه بعد از ایران خریداری کند. نفتکش رزماری در سال ۱۳۳۱ با پرچم هندوراس راهی دریا، اما به وسیله انگلیس توقیف شد.
در نهایت با رأی دادگاه، نفت ایران به شرکت سابق (انگلیس) رسید و حتی هزینههای تخلیه بار و دادرسی نیز از ایران دریافت شد. پس از کودتای ۲۸ مرداد و خروج انگلیسیها از ایران، آمریکا بر جای انگلیس نشست و در راستای ایجاد قدرت محلی برای حفظ منافع خود در غرب آسیا و خلیج فارس، اقدام به تجهیز و تقویت توان نظامی ایران کرد.
ایران همچنین پایگاههای دریایی گرانقیمتی در مناطق جنوبی کشور ایجاد کرد. این پایگاهها در مناطقی احداث شد که مردم آن محروم بودند و با فقر دست و پنجه نرم میکردند. خریدهای تجهیزاتی و تسلیحاتی نیز تنها با هدف ژاندارمی ایران در منطقه و حمایت و حفظ منافع آمریکا بود. مستشاران آمریکایی در ایران حضور و در تمامی ارکان نظامی ایران مداخله داشتند، بهعبارت دیگر از راهبرد تا تاکتیک نظامی کشور در اختیار آمریکاییها بود.
باید تأکید کرد، پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش با پول مردم ایران برای حفظ منافع کشوری دیگر میجنگید. علاوه بر این، ایران به مستشاران آمریکایی که برای آنها میجنگیدیم، حقوق، مزایا و خدمات پرداخت میکرد.
امروز در سایه انقلاب اسلامی نیروی دریایی کشورمان به چنان عظمت و قدرتی دست یافته است که ناو دنا میسازد، در بندرگاههای دنیا پهلو میگیرد و دریانوردان کشورمان با قدرت و صلابت آبهای سراسر دنیا را درمی نوردند. این موفقیت بزرگ تشویق و پیام تبریک مقام معظم رهبری را به دریانوردان غیور کشورمان به دنبال داشت.
منبع: راهبرد معاصر
انتهای پیام/ ۱۳۴