به گزارش دفاعپرس از آذربایجان شرقی، «حسن بختیاری» رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، روز پنجشنبه، ۱۱ خردادماه در گردهمایی استانی «چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی حکمرانی متعالی» با بیان اینکه حکمرانی متعالی یک نسخه ارتقا یافته یا پسامدیریت دولت نوین است، اظهار داشت: رابطه دولت و ملتها عمدتا رابطه اقتداری بوده و رابطه مربوطه در حوزه حکمرانی، تعامل همزمان از بالا به پایین و از پایین به بالا است. در این رویکرد تعاملی، حضور مردم تزئینی نخواهد بود.
بختیاری افزود: انعکاس انتظارات مردم در سیاستها و سخنان مسئولان را میتوان در سخنرانیهای حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه تبریز مشاهده کرد که در این صورت میتوان به سهولت به اهداف در حوزه سیاستگذاریها رسید و حتی در راستای حل مشکلات نیز از خود مردم کمک گرفت.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه حکمرانی، مستقل از پیشینه علمی حوزه مدیریت دولتی نیست، ادامه داد: آنچه که در کشورمان تحت عنوان ذخیره دانشی علم حکمرانی داریم، عمدتا تجربه علمی منتقل شده به کشور(وارداتی) است. بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب مربوط به دانش حکمرانی از غرب و شرق دنیا را در مدرسه گرداوری کردیم تا به عنوان منبعی برای مطالعه استفاده شود اما درست نیست که این نسخههایی را که برای جغرافیای دیگر و اهداف دیگر نوشته شده را در کشورمان اجرا کنیم.
بختیاری گفت: هیج یک از این نظریهها و الگوهای حکمرانی بدون ایدئولوژیک نیست و هر یک مبانی دارند. مثلا قانون مداری در این نظریهها مطرح بوده و عقل انسان نیز با قانون گرایی و مداری مخالفتی ندارد. اکنون قانون مداری را به عنوان اصل برای ما جا میاندازند اما تعریف و مصداق آن را نیز خودشان تعیین میکنند.
وی با بیان اینکه مسئله حکمرانی متعالی ریشه در مبانی دینی ما دارد، گفت: کدام حکمرانی توجه به آحاد مردم را بیش از حکمرانی امیرالمؤمنین(ع) مورد تاکید قرار داده است! مردم سالاری دینی که مقام معظم رهبری آن را مطرح کردند هم برگرفته از مبانی حکومتی اسلامی است.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی افزود: حکمرانی محلی به تبع حکمرانی ملی یک الگویی برای اداره جامعه محلی است و با توجه به تنوع قومی، مذهبی، جغرافیایی و نژادی در کشور اهمیت دارد. ما از طریق این حکمرانی دنبال این هستیم تا بخشی از سیاست گذاریها و تصمیم گیریهای کشور منطبق با ظرفیت خود استان باشد و چارچوبی تعیین شود تا بر اساس آن، استانداری، فرمانداری و شهرداری راحت تر تصمیم بگیرند.
وی بر لزوم بازنگری قوانین و مقررات برای تفویض اختیارات تاکید کرد و گفت: این امر نیازمند زمان طولانی است اما یک راه میان بری نیز وجود دارد و آن تامین زیرساخت برای تحول در حکمرانی کشور یعنی آموزش و تربیت انسانهایی است که در سیستم قرار میگیرند. اولین راه برای حکمرانی خوب در کشور از خودمان شروع میشود و بایستی در این راستا دانش و مهارت حکمرانان خودمان را افزایش دهیم.
وی در ادامه در خصوص مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، اظهار کرد: این مجموعه دانشگاهی از سال ۱۳۹۷ با تدبیر مقام معظم رهبری شکل گرفته و هدف اصلی آن کمک به افزایش کارآمدی نظام حکمرانی کشور از طریق فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است.
بختیاری افزود: این مدرسه نه در چارچوب سیاسی و سلیقه سیاسی میگنجد و نه متعلق به هیچ یک از دستگاههای حکومتی و سه قوه است بلکه یک مجموعه فرا قوهای متعلق به کلیت نظام است که چارچوبهای محتوایی و فکری آن بر اساس آرا و اندیشههای مقام معظم رهبری و ولایت فقیه شکل گرفته است.
وی ادامه داد: طی بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی با فرازونشیبهای متعددی در حوزه مسائل مدیریت و حکمرانان رو به رو بودیم که قصد اصلی از راه اندازی این مدرسه رسیدن به یک ثبات نسبی و افزایش کارآمدی است.
وی در خصوص فعالیتهای این مدرسه، اظهار کرد: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تنها مجموعه دانشگاهی کشور است که دکترای رشته حکمرانی را ارائه میدهد و اولین دانشجویان این رشته تا پایان سالجاری دانش آموخته میشوند؛ همچنین امسال تعداد هفت مرد و هفت زن برای این رشته را جذب خواهیم کرد.
وی افزود: اکنون حدود ۷۵ نفر از حکمرانان سطح عالی کشور در مدرسه شهید بهشتی در حال طی کردن دوره یک ساله حکمرانی هستند که شامل ۱۵ نفر از نمایندگان و ۶۰ نفر از افراد سطوح مدیریتی مدیرکل به بالا میشوند. همزمان برای افزایش دانش و مهارتهای سطوح پایین تر حکمرانی نیز دورههای آموزشی برای استانداران و فرمانداران کشور برگزار میکنیم.
وی با بیان اینکه برای رفع خلاء تربیت حکمرانان آینده، برنامههای آموزشی پیش بینی شده که در برخی استانها آغاز شده و سازوکارهای آن برای اجرا در آذربایجان شرقی نیز تصمیم گیری میشود، اظهار کرد: تعداد ۱۴ گروه پژوهشی در این مدرسه وجود دارد که تقریبا معادل ۱۴ حوزه تخصصی کل دستگاههای کشور است. این گروهها وظیفه بررسی و ارزیابی سیاستهای دستگاهها را برعهده دارند.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه حکمرانی در این مدرسه، افزود: در این آزمایشگاه ضمن ارزیابی سیاستها، پیامد سنجی سیاستهای آینده را خواهیم داشت یعنی سیاستهایی که قرار است در کشور اجرایی شود را مورد سنجش قرار میدهیم تا تاثیرات آن در بخشهای مختلف کشور را ارزیابی کرده و نتایج مربوطه را در اختیار سیاستگذاران قرار میدهیم تا در صورت نیاز تجدیدنظر شود.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان این مدرسه، شناسایی و تعیین روشهای حل مسائل را انجام میدهند تا در صورت حضور در پست مدیریتی، آشنایی کامل نسبت به حوزه ماموریتی خود داشته باشند. اساتید این مدرسه نیز هم در حوزه علمی حکمرانی ممتاز بوده و هم دارای تجربه علمی در حکمرانی هستند.
وی در خاتمه گفت: آذربایجان شرقی بر اساس ارزیابیها جزو دو استان برتر در همایش حکمرانی بوده است.
انتهای پیام/