به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران اظهار داشت: اگر بخواهیم واقع بینانه به تاریخ سینمای کشورمان نگاه کنیم باید بگوییم هیچ گاه شاهد عدالت محوری در سینما نبودیم چرا که همیشه در طول تاریخ و در هر دولتی بی عدالتی در سینما وجود داشته است.
کارگردان فیلمهای سینمایی «ورود زندهها ممنوع» و «طاووسهای بی پر» افزود: همیشه عدهای نورچشمی مدیران سینمایی بودهاند و بهترین زمان اکران به فیلمهای آنها تعلق گرفته و بالاترین امکانات و تسهیلات به آنها داده شده است.
وی ادامه داد: فرقی نمیکند در کدام دولت چرا که در هر دولتی با هر طیف و جناحی عدهای از سینماگران از فضای سینما دور میماندند و در نقطه مقابل عده دیگری همواره تحت هر شرایطی فضای کار، تولید و پخش برایشان مهیا بود.
مزدآبادی سپس با تأکید بر اینکه هیچ راهکاری برای برون رفت از این بحران نمیتوان ارائه کرد اظهار داشت: همه چیز به انصاف مدیران و توجه آنها به شعارها و وعدههای شان قبل از گرفتن پست و سمت مدیریتی باز میگردد؛ بی تردید اگر مدیران پایبند به اصول و قوانین و عدالت و اخلاق باشند وقتی متصدی حوزههای خود میشوند نیز همان روش و منش را ادامه خواهند داد، اما افسوس آنچه ما سالها است در سینمای کشور شاهدیم این است که بعد از اینکه مدیران پست میگیرند همه چیز عوض میشود و شرایط به شکل دیگری رقم میخورد.
این سینماگر متذکر شد: امروزه به جای اینکه قدرت دست مدیران سینمایی باشد در دست سینماداران است و آنها هستند که برای اکران فیلمها تعیین تکلیف میکنند. سینماداران آثاری که فکر میکنند مورد استقبال واقع نمیشود را رسماً از گردونه و چرخه اکران حذف میکنند و با دادن سانسهای مرده این فیلمها را میسوزانند.
وی تأکید کرد: حوزه پخش و اکران به تعدادی افراد خاص بر میگردد که صاحب سالنها هستند و همه ما هم به خوبی آنها را میشناسیم! این افراد هستند که تصمیم گیر شده اند و با لابی کردن یک فیلم را به بالاترین درجه میرسانند یا آن را به زمین میزنند.
مزدآبادی در خاتمه این گفتوگو با بیان اینکه مدیران سینمایی باید با کار جهادی تدبیری برای وضعیت آشفته اکران و خروج این حوزه از دست مافیا داشته باشند تصریح کرد: ما نیازمند تغییر ساختار در سینمای کشورمان هستیم. مدیران سینمایی تا دیرتر نشده باید چاره اندیشی داشته باشند؛ من شخصاً هنگام اکران فیلم «طاووسهای بی پر» ضربه این اتفاق را خوردم به نحوی که فیلم من فقط در ۶ سالن سینما به صورت تک سانس اکران شد و میدانم این اتفاق چقدر میتواند برای یک فیلمساز تلخ و آزار دهنده باشد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴