به گزارش خبرنگار دفاعپرس از ساری، «رضامراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه به استان مازندران صبح امروز در دیدار با آیت الله «محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در استان مازندران با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش، اظهار داشت: سیمای آینده هر کشور و منطقهای از آموزش و پرورش کنونی آن قابل پیش بینی است، همه آرزوهای ما در مدارس قابل رؤیت است.
وی با بیان اینکه سن یادگیری و تغییر و تحول سنین دانش آموزی در مدارس است و هر تفییر به لحاظ تربیتی در فرد در مدارس باید انجام شود. اگر در مدارس یک میلیون تومان هزینه کنیم در آینده مجبور نیستیم برای آسیبهای اجتماعی هزینه کنیم. همچنین اگر در مدارس برای سلامت جسمی دانش آموزان هزینه میکنیم در آینده مجبور نیستیم برای بیماریها هزینه کنیم.
صحرایی با بیان اینکه نقطه پیشرفت و توسعه در مدارس است، گفت: امور فوریتی در کشور بسیار است، اما هنر ما باید این باشد که از آموزش و پرورش غافل نشویم.
این مسئول با بیان اینکه آموزش و پرورش رکن رکین تحول در کشور است، اذعان داشت: قریب به ۱۰ سال از عمر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میگذرد و سند مبنای ارزیابی عملکرد قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دانش آموزان در ترسیم سند نقش دارند و دانش آموز باید موحد و دارای حب وطن و آشنا به نبوت و معاد باشد، جهانی اندیش و آرزوی ملی داشتن، مسئولیت پذیر بودن، کارآفرین بودن، بانشاط و مهربان بودن را از جمله ویژگیهای ۴۰ گانه دانش آموزان برشمرد و ادامه داد: اگر روی دانش آموزان متمرکز شویم و باور داشته باشیم میتوانیم به اهداف برسیم.
صحرایی با بیان اینکه تربیت معلم برای آموزش و پرورش مثل کبد برای بدن است و یکی از ثلمههای وارده بر آموزش و پرورش این بود که تربیت معلم آن تعطیل شده بود، افزود: اگر امروز در مدارس مشکل معلم داریم ریشه آن در تربیت معلم بوده است. از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰۴ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شدند که ۱۷ درصد از طریق تربیت معلم جذب شده اند.
این مسئول با اشاره به اینکه تربیت معلم در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است و ظرفیتش افزایش یافت، اضافه کرد: در دو سال اخیر بالغ بر ۷۰۰ هزار مر مربع فضا به تربیت معلم داده شده است.
صحرایی سند راهبردی آموزش و پرورش را مبنای ارزیابی همه اعضای کادر آموزش و پرورش دانست و افزود: بخش قابل توجهی از سند بنیادین آموزش و پرورش اصول است و قابل تغییر نیست، اما در برخی موارد اصلاحات و بازبینی آن آغاز شده است.
وی با بیان اینکه خانواده محوری، مدرسه محوری و دانش آموز محوری، امید، ایمان و خودباوری و نشاط و هویت در سند ترسیم شده است، گفت: اجرای سند مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ۳ هزار مدرسه به عنوان مدارس الگوی تحول در سراسر کشور شناسایی شد و باید مراقبت و گسترش داده شوند.
صحرایی با اشاره به اهمیت نگاشت رسانهای و نگاشت نهادی و نگاشت قانونی سند، از فعالیت ۱۸ دستگاه برای اجرایی شدن این سند خبر داد و افزود: برای مهارت آموزی حداقل ۱۵ دستگاه تکلیف دارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه کردیم، گفت: امروز به طور میانگین، ۲۶ درصد از اجرای این طرح به حقوق معلمان افزوده شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: سه گانه منزل، مدرسه و مسجد از جمله برنامههایی مهم است که در دستور کار طرحهای وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
انتهای پیام/