به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز (دوشنبه) در بازدید از دستاوردهای دانشگاه جامع امام حسین (ع) درباره ویژگیهای دانشگاه تراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: دانشگاه تراز انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه نمادهای آن اسلامی است، باید فناوریهای نرم آموزشمحوری، مهارتمحوری و پژوهشمحوری آن بر اساس بنیانهای حکمت اسلامی باشد.
حجتالاسلام خسروپناه ادامه داد: وقتی دانشگاهی در رشتههای مختلف علوم پایه، مهندسی، انسانی و پزشکی شکل میگیرد، صرفاً نباید به دستاورد آن توجه شود؛ به عنوان مثال گفته شود که یک سری بیمارستانها در حوزه درمان و رفع بیماریها ساخته شده و یا پزشکی ما در حوزههای مختلف توسعه پیدا کرده و یا دانشکدههای علوم پایه، مهندسی و انسانی رشد و ارتقاء و تحول پیدا کرده است؛ این کافی نیست، بلکه حتماً باید بنیانهای حکمی آن اسلامی باشد؛ تمام دانشگاههای دنیا به همین صورت است؛ مثلاً در دانشگاه آمریکا میبینید که فلسفه پراگماتیسم حاکم است و تمام فضای بنیادین، راهبردی و کاربردی دانشگاههای آنجا بر اساس این فلسفه شکل میگیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حکمت اسلامی باید بنیان دانشگاههای کشور باشد، افزود: امامین انقلاب بر اساس منظومه فکری خویش در حوزه آموزش، پژوهش و مهارت، ارتقاء، اساتید و متون درسی نکات ارزنده و مهمی را ذکر کردند و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) برگرفته از مشورتهای فراوانی است که از استادان و نخبگان دریافت شده و مبتنی بر حکمت اسلامی است.
وی با بیان اینکه منظومه امامین انقلاب در تحقق دانشگاه اسلامی نقش مؤثری دارد، تصریح کرد: ما باید الگوی حکمرانی آموزش عالی را مدون کنیم. حکمرانی غیر از حکومتداری است؛ حکمرانی یک فرآیند سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری است که تنظیمگری آن مراحلی دارد.
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه اگر الگوی حکمرانی و آموزش عالی را بر اساس حکمت اسلامی تدوین کنیم، میتوان گفت که دانشگاه اسلامی شکل میگیرد، اضافه کرد: توجه به حکمت اسلامی، منظومه امامین انقلاب و الگوی حکمرانی آموزش عالی میتواند در تحقق دانشگاه اسلامی مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند دانشگاه اسلامی را در چهار ساحت فرهنگ، تربیت، آموزش و پژوهش و مدیریت تدوین، مصوب و ابلاغ کرده است، تأکید کرد: نکات ارزندهای در این سند وجود دارد و برای تدوین آن از حکمت اسلامی و منظومه امامین انقلاب استفاده شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در ابعاد حکمرانی آموزش عالی خلاء داریم؛ البته این خلأ را دانشگاه جامع امام حسین (ع) برطرف کرده است.
وی ادامه داد: اگرچه دانشگاه جامع امام حسین (ع) به بنیانهای دانشگاه اسلامی (حکمت اسلامی) توجه و به منظومه امامین انقلاب تأکید ویژهای داشته، اما این ابعاد برای بنده تازگی نداشت و قبلاً در این حوزه کار شده بود؛ اما نکتهای که وجود دارد، بحث الگوی حکمرانی آموزش عالی است.
حجتالاسلام خسروپناه گفت: امتیازی که دانشگاه جامع امام حسین (ع) در فعالیت و تلاش یک دهه اخیر داشته، تدوین الگوی حکمرانی آموزش عالی است و از علوم پایهای طبیعی و انسانی در زیربنای کار تحول دانشگاه بهره گرفته است.
وی با بیان اینکه آموزش عالی، وزارت علوم و وزارت بهداشت از الگوی حکمرانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) استفاده کنند، افزود: الگوی حکمرانی یک الگوی مدون مکتوب نیست، بلکه در دانشگاه جامع امام حسین (ع) اجرا و از بنیانهای فکری، فلسفی، حکمی، سیاستهای برگرفته از منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) شروع شده و تا مرحله عمل رسیده است.
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه در الگوی حکمرانی آموزش عالی ساخت فناوریهای نرم آموزش عالی مهم است که یکی از آنها آییننامه ارتقاء است، ادامه داد: در دانشگاه جامع امام حسین (ع) نظام مسائل علوم انسانی جزو مسائل انضمامی است که این دانشگاه توفیقات بسیار خوبی در این زمینه داشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آییننامه ارتقاء دانشگاه جامع امام حسین (ع) که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، یک فناوری نرم آموزش عالی است که اهمیت آن کمتر از فناوریهای سخت مهندسی نیست.
وی یادآور شد: اگر آییننامه ارتقاء که یک فناوری نرم آموزشی است، پیاده شود مسألهای به نام مهاجرت و معضل اشتغال و درآمدزایی فارغ التحصیلان را نخواهیم داشت و این مشکلات حل میشود.
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه الگوی حکمرانی اتفاق مبارک و کار جدیدی است، تاکید کرد: دانشگاه جامع امام حسین (ع) را نباید تنها بهعنوان دانشگاهی که توسط سپاه پاسداران شکل گرفته است، ببینیم؛ زیرا دانشگاهی است که علاوه بر اینکه نیاز علمی سپاه پاسداران را تأمین میکند، یک نیاز کاملاً ملی و حاکمیتی هم هست و دانشگاههای کشور میتوانند از این الگو بهره ببرند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره چشمانداز استفاده از الگوی دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: دو نکته وجود دارد؛ اینکه نهادهای حاکمیتی بهویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت حمایت کنند تا این الگو جریان پیدا کند؛ همچنین همکاری اساتید دانشگاه هم مهم است؛ البته در این امور صرف اینکه دستوری داده شود به توفیق نخواهیم رسید، بلکه اساتید باید در این زمینه مشارکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: کار خیلی خوب غرفه علوم انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) شناسایی و کشف اساتید علوم انسانی که دغدغه مسألهمحوری دارند و ایجاد شبکه شناسایی علوم است؛ این شبکهها اگر در دانشگاههای مختلف شکل گیرد، بعد از حمایت و تسهیلگری نهادهای حاکمیتی توسط شبکه اساتید تحققپذیر است.
انتهای پیام/ 271