در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

شاعر و ترانه‌سرای انقلابی: برخی به‌خاطر ریزش مخاطبانشان در فضای مجازی از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند/ جوشش متناسب با عملیات طوفان‌الاقصی در بدنه‌ی فرهنگی صورت نگرفته است

صرافان با بیان اینکه در بین چهره‌های هنری تاثیرگذار برخی بخاطر ترس از ریزش مخاطبانشان در فضای مجازی (فالور) از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند، گفت: برای جریان‌سازی و تاثیرگذاری باید اشعاری که در حمایت از مظلومین غزه سروده می‌شود تبدیل به سرود و موسیقی شود.
کد خبر: ۶۳۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۹ - 20November 2023

برخی بخاطر ریزش فالور از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند/ باید برای مردم غزه سرود و موسیقی تولید شود«قاسم صرافان» شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تبدیل اشعار به تولیدات هنری را ضروری دانست و اظهار داشت: برای تبدیل اشعار سروده شده درخصوص عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی به تولیدات بصری نیازمند زیرساخت‌هایی از جنس حمایت مالی و مدیریتی هستیم.

وی تصریح کرد: حتمأ تولید یک قطعه سرود و موسیقی می‌تولید طیف گسترده‌تری از مخاطبین را درگیر کند. بعد دیگر این موضوع جذابیت در ارائه محتوا به مخاطب است و این تفاوت یک قطعه موسیقیایی با یک غزل مکتوب است.

این شاعر و ترانه‌سرا برگزاری برنامه‌های مختلف شب شعر را مناسب دانست و تاکید کرد: همین شعرخوانی‌هایی که با موضوع فلسطین درحال برگزاری است، تولیدات خوبی به‌همراه دارد که می‌تواند بستر فضای مجازی را تقویت و پُر کند. در برخی از شبکه‌های تلویزیونی شاهدیم شعرخوانی شاعران به انضمام یک موسیقی پخش می‌شود.

صرافان عنوان کرد: با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته است اما همچنان دغدغه و جوشش متناسب با عملیات طوفان‌الاقصی در داخل کشور ما و در بدنه‌ی فرهنگی صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به اینکه چه مقداری از سروده‌های شاعران قابلیت تولید سرود و موسیقی دارند، گفت: قطعأ تمام اشعار سروده شده قابلیت تبدیل شده به سرود و موسیقی رل ندارند.

این شاعر و ترانه‌سرا با بیان اینکه لزوما هر شعر کلاسیکی و یا غزل خوبی قابلیت اجرای موسیقیایی ندارد، گفت: جنس کلمات، وزن اثر و تمایل به‌سمت آثار محاوره است درحالی که آثار موفق حوزه ترانه، شعرهایی است که روی ملودی سروده می‌شود. این‌ها در آثاری که برای کنگره‌ها ارسال می‌شود، نیست.

صرافان با بیان اینکه می‌توان اثاری از برگزیدگان کنگره هم‌سنگ طوفان را برای تولیدات موسیقیایی و سرود انتخاب کرد، ادامه داد: مجموعه‌هایی مثل ماموا و مرکز سرود و موسیقی صداوسیما و دیگر مراکز می‌توانند از آثار این کنگره استفاده کنند و برگزیده‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دهند.

وی بسیاری از اشعار سروده شده درباره عملیات طوفان‌الاقصی را به‌لحاظ وزن و کلمه مناسب تولید سرود و موسیقی دانست و گفت: وقتی مرحوم حمید سبزواری شعر «همپای جلودار» را سرود؛ فرج‌الله سلحشور دکلمه کار را انجام دادند و حسام‌الدین سراج آن را می‌خواند درحالی که ترانه نیست و امکان اجرای موسیقیایی دارد.

این شاعر و ترانه‌سرا به تبلیغات شدید رسانه‌ای دشمن اشاره کرد و تصریح کرد: همین تبلیغات سو در بین چهره‌های هنری تاثیرگذاشته است و برخی بخاطر ترس از ریزش فالور از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند لذا ترجیح می‌دهند در یک فضای بی‌طرفانه فعالیت کنند تا مخاطبین آن‌ها حفظ شوند و این مشکل تا حدودی وجود دارد. خوشبختانه هنرمندان جوان دیگری به میدان آمده‌اند که البته در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند و در این خصوص سرود می‌توانند در آثار حماسی درباره فلسطین کمک کننده باشد. معتقدم برای جریان‌سازی و تاثیرگذاری باید اشعاری که در حمایت از مظلومین غزه سروده می‌شود، تبدیل به سرود و موسیقی شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار