به گزارش دفاعپرس از قزوین، آیتالله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی فقیه در استان قزوین در محفل انس با قرآن کریم ویژه حوزویان و کانونهای قرآنی حوزه علمیه استان قزوین که در حسینیه امامزاده سلطان سید محمد (ع) برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم قرآن را بشناسیم در درجه اول باید به خود قرآن رجوع کنیم، قرآن خیلی جاها بهصورت ویژه خودش را معرفی کرده است، برای مثال خدای متعال در آیه ۸۲ سوره اسراء میفرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، یعنی (و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مىکنیم ولى ستمگران را جز زیان نمىافزاید).
وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه میفرماید اگر از قطرات نورانی قرآن نوشیدی و حالت بد شد مشرک و نامسلمان هستی، اگر هم با نوشیدن این قطرات جان گرفتی و روح پیدا کردی مؤمن هستی.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای شناخت قرآن میتوان به روایات رجوع کرد، همچنین برای شناخت قرآن میتوان به رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و ائمه (ع) رجوع کرد که در ادامه به نمونههایی از آنها اشاره خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: بسیاری از مکتبها، حکما و فلاسفه حرفهایی را میزنند و سالها بعد به اشتباه خود اعتراف میکنند و میگویند ما در فلان مسئله اشتباه کردهایم، حال اینکه چقدر آدمها پیرو همین مکتب و سخنان اشتباه میشوند و به بیراهه میروند جای خود دارد، اما در قرآن باطل و اشتباه راه ندارد، قرآن صراط مستقیم است که هر آدم عاقلی به دنبال آن میرود، بنابراین آن چیزی که مصونیتبخشی دارد کتاب خداست.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) فرمودند اگر کسی علم و دانش را در غیر از قرآن جستوجو کند، خدا او را گمراه کرده است، اگر خدا هدایتش کرده باشد علم را در قرآن میبیند، یعنی محور علمش قرآن است و قرآن برای او اصل است.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۸ نهجالبلاغه فرمودند خدا قرآن را قرار داده تا علمایی که تشنه علم هستند، تشنگی خود را با قرآن رفع عطش کنند؛ البته همه ما میدانیم که هر چه از قرآن بنوشیم تشنگیمان برای نوشیدن بیشتر افزایش پیدا میکند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت در ادامه فرمودند آنهایی که میخواهند علم را فقیهانه و عمیق بفهمند بدانند که قرآن دلشان را بهاری میکند؛ هر موضوع علمی یا هر آیه قرآن مانند یک نهال است، نهال نیازمند جای مناسب برای کاشتن است، قرآن نیز دل آدمها را برای دریافت علوم، معارف، حکمتهای الهی و آیات قرآنی بهاری میکند.
وی یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمود قرآن شاهراه آدمهای صالح و مصلح است؛ حضرت در ادامه فرمود قرآن دوایی است که وقتی به میدان بیاید دیگر دردی باقی نمیماند؛ برای مثال قرآن درد کفر را درمان میکند، اگر کسی مبتلا به شبهات دینی باشد، این درد است، قرآن این درد را شفا میدهد، نفاق نیز از دردهای بد درمان و حتی بیدرمان است، با قرآن این بیماریها و دردها درمان میشود، ریا و ظلم نیز از دردهایی است که قرآن آنها را درمان میکند، قرآن درمانگری است که وقتی از آن استفاده شد، دیگر دردی باقی نخواهد ماند.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمود قرآن نوری است که بعد از آن تاریکی باقی نمیماند، یعنی اگر این نور در دل کسی روشن شد، جان این آدم عمیقاً روشن میشود و دیگر تاریکی ندارد، تاریکی آدم را گمراه کرده و به گناه میکشاند، تاریکی آدم را بداخلاق، ظالم و ظلمپرور میکند، قرآن نوری است که با آن دیگر تاریکی وجود ندارد.
وی بیان داشت: در سوره نور پس از اینکه خدا و اهل بیت (ع) به عنوان نور معرفی میشوند، خدیا متعال در آیه ۴۰ این سوره میفرماید «وَمَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ»، یعنی (خدا به هر کس نورى نداده باشد او را هیچ نورى نخواهد بود).
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه میفرماید هر کس را خدا نورانی نکند، هیچ نوری در جان او نخواهد بود، ما بدون نور در تاریکی هستیم، تاریکی به معنای جهنم است، در جهنم ظلمات است، نور فقط با قرآن و اهل بیت (ع) است، هر کس را خدا نورانی نکند او بیخاصیت است، یعنی ممکن است سخنرانی کند، اما حرفهایش سرشار از تاریکی است، ممکن است استادی برجسته باشد یا مقام و منصب داشته باشد، اما همه اینها تاریکی است و به درد نمیخورد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه ۱۷۶ نهجالبلاغه فرموده است خدای متعال هیچ کس را آن طور که با قرآن موعظه کرده، موعظه نکرده است، خیلی جاها خدا آدمها را به طرق مختلف موعظه میکند، اما قرآن موعظهای است که مثل و مانند ندارد، اگر میخواهید به خدا برسید باید به حبل الهی یعنی قرآن چنگ بزنید، قرآن را با امنیت بچسبید، اگر دلتان میخواهد بهاری شوید به قرآن بچسبید.
وی تصریح کرد: حبل الهی آویخته شده است، یک سرِ این حبل در دستان خداست و سرِ دیگر را جلوی چشمان ما آویخته که آن را بگیریم تا به بالا برویم و از ظلمتکده دنیا نجات پیدا کنیم، برخی دلها کویری هستند، دلی که کویری شود در آن عداوت، دروغ، کینه، ظلم و هر چه بدی هست، اگر میخواهید نجات پیدا کنید، با قرآن دل خود را بهاری کنید.
آیتالله عابدینی یادآور شد: امام باقر (ع) فرمودند ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، قرآن هم بهار دلهاست.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه خطبه ۱۷۶ میفرماید اگر علم میخواهید، بدانید که چشمههای جوشان علم در قرآن است، اگر میخواهید قلبتان جلا، نورانیت و درخشندگی پیدا کند، بدون قرآن امکانپذیر نیست.
وی عنوان کرد: تفسیر این جملات در خطبه ۲۲۲ نهجالبلاغه آمده است، در این خطبه آمده بعد از آنکه گوش انسان سنگین شد و صُم بُکم پیش آمد، این گوش با قرآن شنوایی خود را به دست میآورد، بعد از اینکه کار چشم به کوری کشیده شد با قرآن بصیرت پیدا میکند، بعد از اینکه دل حالت سرکشی، طغیانگری و عناد پیدا کرد، با قرآن رام میشود، یعنی آدمها با قرآن آدم میشوند، بدون قرآن مانند چهارپایان و حتی پستتر از چهارپایان هستند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در حدیث آمده هر کس تصمیم گرفته و اراده کرده که علم پیدا کند، باید آن را در قرآن جستوجو کند و دست از قرآن برندارد، تدبر و تأمل در قرآن انسان را به علم حقیقی میرساند.
آیتالله عابدینی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان را در پیشرو داریم، در این ماه تلاش کنیم پیوندمان را با قرآن محکمتر کنیم، به طوری که این پیوند ناگسستنی باشد.
وی تأکید کرد: امام (ره) در صفحه ۲۰ جلد ۲۰ صحیفه نور فرموده من به جدّ میگویم از اینکه در عمرم آن طور که باید پای قرآن نبودم و ضرر کردم و از این بابت متأسفم، همچنین ملاصدرا نیز تأسف میخورد که چرا آن طور که باید پای قرآن نبوده است، شاگرد او فیض کاشانی نیز همین تأسف و تأثر را میخورد.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: همه درسهایی که میخوانیم برای این است که قرآن را بفهمیم، تمام رشتههای حوزوی باید با قرآن هماهنگ باشند، در این صورت علوم آلی و ابزاری میشوند و هدفشان قرآن خواهد بود.
انتهای پیام/