به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعپرس، «حسین سیمایی صراف» وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی مجلس در تشریح برنامههای خود اظهار داشت: به گواهی همه وزرای ادوار علوم و مدیران آموزش عالی، رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از هر کسی دغدغه پیشرفت علمی کشور را دارند، بنده در این تریبون به خانواده بزرگ نظام آموزش عالی عرض سلام و احترام دارم.
وی افزود: امیدوارم میراثدار امینی برای زحمات و خدمات وزرای علوم ادوار گذشته باشم، جا دارد از همه زحماتی که این عزیزان کشیدهاند قدردانی کنم. همچنین باید از نمایندگانی که به جد دغدغه مرتفع کردن مشکلات نظام آموزش عالی را دارند، تشکر کنم.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: نمایندگان ارجمند مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم، بنده تحصیل مستمر از دو نهاد علمی کهن و عالی داشتهام. نمایندگان عزیز من در همه کمیسیون ها عرض کرده ام که گفتمان این دوره آموزش عالی گفتمان مسئولیت اجتماعی است، در چهار سال آینده پژوهشگاه ها و دانشگاه ها مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت، همچنین دانشگاه ها نسبت به مسائل و مشکلات کشور قطعاً بی تفاوت نخواهند بود.
سیمایی صراف خاطرنشان کرد: نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و دانشگاهیان سازگار نیست، کرامت استاد و دانشجو اقتضا میکند که استقلال نهاد علم و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم. برخی از نمایندگان نگرانیها و مشکلاتی را گوشزد کردند که من عرض میکنم نسبت به آن بی تفاوت نیستم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبرو است، گفت: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند.
سیمایی صراف افزود: پژوهشها مساله محور نیستند و کتابخانهها پر از پژوهشهای دانشگاهی است که به جای راه حل برای مسائل کشور تنها باعث ارتقای رتبه میشوند. در آینده پژوهی و آینده نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب میمانیم.
وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که در بهترین حالت سهم نیم درصدی دارد تازه اگر تخصیص پیدا کند، در حالی که سهم آن در کشورهای به مراتب کوچکتر ۵ درصد است.
سیمایی صراف افزود: زیرساختها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریمهای نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاهها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاهها بدون آرامش و امید در تصمیم سازیها ممکن نیست.
وی اضافه کرد: بنا بر یک پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.
وزیر پیشنهادی علوم گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.
وی ادامه داد: دانشگاه پسا ارتباطات را نمیتوان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نیفتیم، اما برای رفع این چالشها چه راهبردها و چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای فائق آمدن بر این چالشها اولویتهای راهبردی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره میکنم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: محور اول، ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی است. ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر، کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست.
سیمایی صراف گفت: از اولویتهای من اتقان و ارتقاء کیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. همچنین یک بازنگری در برنامههای درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف میشوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه، سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای باید به ۴۰ درصد برسد. امیدوارم محقق شود و برنامه تحقق آن را هم نوشتند. در تربیت سرمایههای انسانی مورد نیاز خود مشارکت کنند. همچنین بازنگری در استانداردها و ارزشگذاریهای حاکم بر آموزش عالی از جمله آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی براساس مأموریتهای زیرنظامهای آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.
سیمایی صراف تاکید کرد: ضمن احترام به همه گرایشهای سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بودهام. سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان میدهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایشهای سیاسی بودند، اما با شرط اعتدال و صلاحیتهای علمی و فنی و کارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند که تو درباره امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره میکنم که من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا را باید حفظ بکنیم. این اعتقاد من است که امام حسین علیه السلام برای همه است.
وزیر پیشنهادی علوم در پایان گفت: از نمایندگان محترم که برنامههای من را در کمیسیونها هم شنیدند و هم راهنمایی و توصیه کردند سپاسگزارم. از نمایندگانی که در نطق رسمی خود و در مذاکرات حضوری اظهار موافقت کردند سپاسگزارم، از مخالفان محترم هم ممنونم.
انتهای پیام/371