کاظمی: مرکز ثقل مسیر دانایی، توسعه کتاب و کتابخوانی است

وزیر آموزش‌ و پرورش میدان‌دار اصلی کتاب و کتاب‌خوانی را وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: مرکز ثقل، توسعه کشور و مسیر دانایی و توانایی، قدرت و توسعه، کتاب است‌.
کد خبر: ۷۰۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹ - 23November 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجهیز چهار هزار کتابخانه کلاسی مدارس کشور با بیان اینکه موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، در جامعه مهجور است و مکلفیم این موضوع را در کانون توجه قرار دهیم گفت: باید مهارت‌های مطالعه را یاد دهیم.

کاظمی: مرکز ثقل مسیر دانایی، توسعه کتاب و کتابخوانی است

وی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش میدان‌دار اصلی کتاب و کتاب‌خوانی است و در جامعه هیچ جایی را پیدا نمی‌کنید که این همه مخاطب داشته باشد افزود: مرکز ثقل و توسعه کشور و مسیر دانایی و توانایی و قدرت و توسعه، کتاب است‌، به نظر من، جای کار خیلی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارهای خوبی را معاونت پرورشی از گذشته شروع کرده اما فاصله بسیار است ادامه داد: ۶۵۰ هزار کلاس درس و ۱۱۸ هزار مدرسه در کشور وجود دارد، زمانی می‌توانیم ادعا داشته باشیم که حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه کلاسی داشته باشیم.

کاظمی با بیان اینکه باید بگویم نتوانستیم در حوزه کتاب‌خوانی، سرمایه‌گذاری‌های کافی داشته باشیم گفت: این حرکات نمادین هم قابل‌تقدیر است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارها، محور توسعه و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مدارس است اما اینکه چگونه اقدام کنیم، مهم است افزود: اگر به دانش‌آموزان بگوییم یک کتاب بیاورند، آنها دو کتاب می‌آورند. اگر به اولیا بگوییم دو کتاب بیاورید، کمک می‌کنند. این دو کتاب، پول دو کیلو میوه نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قطعاً نمی‌توانیم به همین راحتی کتابخانه ۱۱۷ هزار مدرسه را تجهیز کنیم اما با مشاوره هدف‌مند می‌توانیم این کار را انجام دهیم ادامه داد: موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، در جامعه مهجور است و مکلفیم این موضوع را در کانون توجه قرار دهیم. باید مهارت‌های مطالعه را یاد بدهیم.

کاظمی با بیان اینکه باید کتاب‌های درست را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و بعد مهارت‌های مطالعه را بیاموزیم گفت: در این راستا باید دوره آشنایی یا مهارت‌های مطالعه را برای تمام معلمان برگزار کنیم‌ و از ظرفیت تمام معلمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه صرفاً کتاب در قفسه بگذاریم فایده ندارد افزود: مدیران ما در آموزش و پرورش باید شرایط انس با کتاب را فراهم کنند.

کاظمی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم آموزش‌وپرورش کشف و پرورش استعدادهاست و نویسندگی از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: جامعه نیاز دارد و تمدن و زیر ساخت کشور همین است لذا در آموزش‌وپرورش وظیفه داریم روی این موضوع با تمرکز بیشتری کار کنیم و بدانیم تمام اتفاقات تعلیم‌وتربیت در مدرسه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مهم نقش الگویی کتاب‌هاست افزود: در بعضی از بخش‌ها مثل ورزش کاملاً جامعه معرفی می‌شود اما در حوزه‌های علمی فرهنگی و هنری باید معرفی کنیم و می‌توانیم این را موضوعی دنبال کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در این حوزه موفق باشیم باید نقشه راه تدوین کنیم ادامه داد: همچنین ضریب نفوذ جشنواره‌ها پایین است. ۵۰۰ نفر شرکت می‌کنند و در یک دوره به یک میلیون رسیدند. این کار مربی و مدیر نیست کار معلم در کلاس درس است.

کاظمی با بیان اینکه معلم در کانون توجه است گفت: حتماً باید تلاش کنیم هر دانش‌آموز در کتاب‌درسی، یک کتاب غیردرسی بخواند البته حل مسئله و تست نه، بلکه ظرفیت علمی به کتاب و دانش به دانش‌آموزان اضافه کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار