شرط پذیرش قرآن و دعای رمضان

باید به سطحی از شعور و بینش برسیم که از امیال خود کوچ کرده و تمامی شخصیت خود را در مسیری قرار دهیم که امام عصر (عج) می پسندند و در آن حرکت می کنند.
کد خبر: ۸۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷ - 13June 2016

شرط پذیرش قرآن و دعای رمضان

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،حجت الاسلام علی صدوقی، کارشناس تربیتی در مباحث مهدویت در رابطه با نوع ارتباط ما در ماه مبارک رمضان با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به عنوان قرآن ناطق و راهکارهای برقراری این ارتباط تصریح کرد: ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و ما باید با قرآن ارتباط داشته و آن را به عنوان نقشه راه زندگی قرار دهیم.

وی افزود: قرآن را با دو رویکرد می توان در زندگی یاد کرد یکی جنبه مکتوب آن که همین کتاب قرآن مکتوبِ در دست ما است و رویکرد دوم قرآن زنده و ناطقی که وارد زندگی ما می شود. این جمله امیرمومنان علی علیه السلام در جنگ صفین که می فرمایند: «من، قرآن ناطق هستم نه کاغذهایی که به نام قرآن بر سر نیزه کرده اند؛» نشان می دهد که توجه ما باید به قرآن ناطق باشد. چون قرآن ناطق - که امام معصوم است- هم تمام آیات الهی در وجودش نهفته است و هم می داند که این آیات کجا و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد؟

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: نخستین مسئله این است که ما با این رویکرد و این نگاه (ارتباط با قرآن ناطق) به موضوع ارتباط با حضرت حجت علیه السلام نگاه کنیم. از سوی دیگر در ماه مبارک رمضان شب های قدر را داریم که قرآن در رابطه با آن می فرماید: «تنزل الملائکه والروح؛ ملائکه و روح در این شب نازل می شوند» اگر در شب قدر ملائکه و روح نازل می شوند آیا این نزول بر خاک است؟ یا به محضر یک فرد خاص است؟

حجت الاسلام صدوقی با اشاره به جایگاه «امام» در عالم هستی ابراز کرد: مسلما فردی که ملائکه و روح در شب قدر به محضر ایشان نازل می شوند باید حجت خدا روی زمین باشد که مقدرات همگان در اختیار اوست، لذا ما اگر بخواهیم ارتباط خود را با امام مهدی علیه السلام به عنوان ولی و حجت خدا ساماندهی کنیم، باید مسیر زندگی خود را در مسیر رضایت ایشان سامان دهیم تا شخص ایشان از خدا بخواهد که مقدرات خوبی نصیب ما شود و امورات زندگی خود را به ایشان واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: ما در ماه مبارک رمضان با قرآن ناطق در تماس هستیم و از طریق این قرآن ناطق به حقیقت زندگی می رسیم و می توانیم در کوتاه ترین زمان به بهترین شکل و با کیفیت بسیار عالی جوهر زندگی را لمس کنیم. نکته دیگری که در این رابطه مطرح می شود این است که ما در مواجهه با دعاهای ماه مبارک رمضان و همچنین سفارشات موکدی که بر تلاوت قرآن در این ماه وجود دارد، باید به این سطح از بینش برسیم و بدانیم که دعای ما وقتی بالا می رود که واسطه ای وجود داشته باشد و قرآن نیز وقتی به خوبی درک می شود که معلم قرآنی ما را همراهی کند. معلم قرآن امام زمان عجل الله تعالی فرجه هستند و آن واسطه میان ما و خدا- که دعای ما را به رفعت درمی آورد و به حضرت حق می رساند - آن نیز وجود مبارک حضرت حجت علیه السلام است.

این کارشناس مباحث مهدوی در ادامه بیان کرد: نباید تصور کرد که ارتباط ما با امام(عج)، تنها بخشی از زندگی دینی ما است در صورتی که در معارف ما بحث امامت در حوزه عمل، روح حاکم بر هویت توحیدی ما است و اگر قرار باشد این هویت توحیدی عینیت خارجی پیدا کند لازمه اش این است که ما به ولی و حجت خدا اقتداء کنیم.

حجت الاسلام صدوقی ابراز کرد: ما در ماه مبارک رمضان باید تمرین کنیم و یاد بگیریم که چگونه خود را با آن عزیز همراه کنیم که در این صورت با تمام دین همراه شده و ارتباط برقرار کرده ایم. چون تمامیت دین در وجود امام (ع) تجلی یافته و او تنها شخصی است که می تواند ما را به سرچشمه هستی برساند.

وی افزود: دلیل اینکه ما می خواهیم خود را با دین خدا منطبق کنیم این است که ما به دنبال زندگی مومنانه هستیم و مومن واقعی شخصیتی است که خود را با نظام هستی هماهنگ کرده باشد. اگر قرار باشد ما نیز با نظام هستی هماهنگ شویم، باید به قوانین هستی اشراف داشته باشیم و چون علم ما محدود است و نسبت به قوانین و ضوابط حاکم در عالم هستی اشراف نداریم بنابراین باید به کسی اقتداء کنیم که اشراف کامل بر این قوانین دارد و با هستی هماهنگ است.

مدرس مهدوی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: حال که ما نمی توانیم بدون چنین شخصی و مستقل از او با هستی هماهنگ شویم -چون علم و اطلاعی از این قوانین نداریم و او این علم را دارد- پس اگر خود را با وجود او هماهنگ کنیم با کل هستی هماهنگ می شویم و اینجاست که لذت زندگی را درک می کنیم و این لذت مقدمه شادابی، نشاط و طراوت ماست. بنابراین، برای رسیدن به آرامش باید خود را با امام همراه کرد.

وی در بیان نمونه ای از همراهی با امام معصوم (ع) به یک نقل تاریخی اشاره کرد و گفت: در شواهد تاریخی نقل است که روزی سلمان پشت سر حضرت امیر علیه السلام حرکت می کرد و زمین رمل بود، حضرت (ع) پس از مدتی به پشس سر بازگشتند و متوجه شدند تنها ردّپای مبارک خودشان روی خاک است. سپس از سلمان سوال کردند: «مگر شما به دنبال من نمی آمدید؟ سلمان عرض کرد: «چرا اما من پایم را دقیقا در جای پای شما گذاشتم».

حجت الاسلام صدوقی خاطرنشان کرد: ما باید به سطحی از شعور و بینش برسیم که از امیال خود کوچ کرده و تمامی شخصیت خود را در مسیری قرار دهیم که امام عصر (عج) می پسندند و در آن حرکت می کنند. از این رو، ماه مبارک رمضان ماه تمرین است تا ما به این درجه از پاکی برسیم. مَثَل ماه مبارک رمضان مَثَل (حمام) است. در روایات و همچنین در زیارات ائمه علیهم السلام (شاید زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها) به این مسئله اشاره می کند که: «وطهرنا به ولایته؛ ما به وسیله ولایت شما پاک می شویم» اگر ولایت ائمه علیهم السلام در حریم زندگی ما راه نداشته باشد، اصولا ارتباط معنادار با قرآن نیز برقرار نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب قرآن نقشه راه زندگی ماست و امام راهبر این نقشه است، اوست که دست ما را می گیرد و در جاده هستی هدایت می کند تا زود و سالم به مقصد برسیم

منبع:شبستان

نظر شما
پربیننده ها