آیت الله امامی کاشانی:

اگر لیله القدر برداشته شود امامت برداشته می شود

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به آیه 185 سوره مبارکه بقره گفت: ماه مبارک رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است، کسی که هلال ماه را رویت کرد باید روزه بگیرد و اگر بیمار است و در سفر است در زمان دیگری تدارک کند و قضا کند و این حکم روزه است.
کد خبر: ۸۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ - 17June 2016

اگر لیله القدر برداشته شود امامت برداشته می شود

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اگر لیله القدر برداشته شود امامت برداشته می شودبه گزارش خبرنگار خبرگزارص صداوسیما، خطیب جمعه تهران در خطبه اول تصریح کرد: این قانون بر این اساس است که خدا را بزرگ بدارید بر اینکه شما را با نزول قرآن در ماه مبارک رمضان هدایت کرد و به شما حکم روزه را فرمود تا به خاطر اینکه قرآن در این ماه نازل شده، شما روزه بگیرید و شاید شکرگزار باشید.


وی اضافه کرد: بحث بنده این است که در فلسفه روزه سه کلمه در قرآن کریم هست یک کلمه در آن آیه شریفه است که می فرماید در آنجا فلسفه اش را فرموده «شاید» باتقوا باشید. در آیه 185 سوره بقره به دو نکته دیگر اشاره کرده است یکی اینکه خدا را بزرگ بشمارید بر اینکه شما را هدایت کرد و سوم «شاید» شاکر باشید.


آیتالله امامی کاشانی گفت: در دو نکته که فلسفه بیان کرده با عبارت لعل بیان کرده است، «شاید»؛ ولی در بزرگ شمردن خدا به صورت قطع، دیگر به صورت احتمال نیست به صورت اجماع این است که در روزه ممکن است انسان کارهایی بکند که آن ارزش روزه را ببرد و همچنین در شکر که بعد به آن اشاره خواهم کرد.


وی افزود: چون خود روزه گرفتن و اینکه انسان نمی خورد و نمی آشامد همه اینها فرمان خداست پس وقتی همه بر این اساس است که فرمان خداست بنابراین ولو اینکه آن کارها انجام بشود خلاف هم انجام بدهد گناه هم اگر بکند، در عین حال خود روزه بیانگر این حقیقت است که خدا بزرگ است و این فرمان خداست.


امام جمعه موقت تهران گفت: در جای دیگر قرآن در سوره مبارکه رعدآیات 9 تا 10 می فرماید الکبیر متعال خدا بزرگ و متعال صیغه مبالغه است یعنی خیلی بالاست خیلی عظمت دارد نکته در عظمت خداست.


وی افزود: وقتی آدم می گوید خدا بزرگ است یعنی جلال خدا را می بیند و عظمت او را تماشا می کند این عظمت باید تولید هیبت کند هیبت نه به معنای ترس از امور مادی است، ترس از خدا ترسی است توام با خشوع و با خضوع.


امام جمعه موقت تهران گفت: اصل دیگر اینکه انسان بر اثر آن هیبتی که از پروردگار احساس می کند شرم وحیا در او پیدا شود بگوید خدایا تو با این عظمت با این جلال با این همه نعمت هایی که به من داده ای من حیا می کنم چون فرمان تو را اطاعت نکرده وغیر تو را دیدم گناه کردم حیا کند انسان و شرم کند از این گناهانش و از اعمالش و توبه و استغفار کند.


وی افزود: در همان سوره مبارکه رعد آیات دیگری هست که در آن آیات می فرماید که خدا همه چیز را می داند، صحبت های مخفی و درگوشی ما را خدا می داند آن کسانی که مخفی کار می کنند در دل شب در تاریکی خلاف می کنند خدا می بیند آن کسانی که در روز حرکت می کنند کارهایشان را می بیند.


آیت الله امامی کاشانی در ادامه بر گرامیداشت شبهای قدر تأکید کرد و گفت: لیالی قدر است که دلها را توجه بدهد به پروردگار، ما زبان را ننگریم و قال را ما درون را بنگریم و حال را، دعای سحر، نماز شب و قرآن باید با توجه و حال معنوی ادا شود آنچه می تواند در درگاه حق تعالی موثر باشد حق همی گوید نظرمان بر دل است - نیست بر صورت که از آب و گل است.


وی افزود: چرا بگوییم توجه به حضرت یعنی لیله القدر با توست یعنی تو صاحب لیله القدری همه امور با نظر تو حل و فصل می شود از امام (ع) پرسیدند لیله القدر در تمام زمانهاست فرمودند آری اگر لیله القدر برداشته شود امامت برداشته می شود ولایت برداشته می شود ولایت وامامت با لیله القدر همراه است .


خطیب جمعه تهران با تاکید بر ثواب روزه و نماز در این ایام تصریح کرد: توجه به حق تعالی داشته باشیم و شکر به درگاه خدا که این موضوع موجب می شود تا انسان توجه بکند به اینکه چه باید انجام بدهد .

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها